Hybrid som snart skall få simma igen. Foto: Magnus Hammarström

Fre 14 mars

Då är man tillbaka igen. Till vackra Mörrumsån! Ännu en ”premiär” är i antågande, premiären på vår privatsträcka uppe i Svängsta. I år har vi kombinerat denna premiär med fiske på kronolaxfiskets sträckor, från Härnäs ner till pool 16. Där är vi en av 4 rotationsgrupper som idag fiskar den södra delen av sträckan, nämligen poolerna 1 – 16. Kronolax drog igång fisket här nere redan 1 mars , så det har fiskats en del på sträckorna men gårdagen fiskades det inte så vi hoppades på att det smugit upp några blänkare när vattnet var ostört. Vattnet går fina 44 kubik och är ca 4 grader.

Hela gänget kändes förväntansfulla då det igår var fint, varmt väder och idag var det lovat sol och hyfsat varmt. Temperaturen i vattnet har de senaste dagarna stigit lite grann vilket är mycket positivt.

Morgonen var dock ganska kall och fiskarna drog försiktigt i flugorna och första timman tappade vi  3 st och hade ett otal dragningar. Magnus Hammarström som är med som guide i år tappade en blänkare precis intill fötterna, just innan jag avslutat en 400 meters rush med kameran i högsta hugg! Torbjörn hade också tappat en blänkare i samma område som lossnade efter ca 20 s. Strax efter Magnus tafsbrott landade Fredrik dagens första blänkare! Fredriks andra mörrumsfisk på två besök! Fredrik var med oss i höstas och lyckades då lura en fin lax.

En mycket glad Fredrik med blänkare. Foto: MAgnus Hammarström

Strax innan lunch fick Martin Honkanen en 62 cm blänkare i pool 8, skönt för honom som tidigt på morgonen tappade en fin fisk utanför pumphuset i pool 14.

1979663_10201435288438324_419829909_n

Martin Honkanen med 62 cm havsöringsblänkare Foto: Mark Kumlin

Solen fortsatte att skina även efter lunch och det kändes som fisken högg lite hårdare i det lite varmare vattnet. På morgonen var det 4,3 grader i vattnet och det gick 44 kubik.

Även jag hade tur: Vid halv tretiden lyckades jag landa en fin 90 cm hybrid på 4:an, en fisk som kämpade enormt och gjorde 3 luftsprång! Det kändes som man var tillbaka i Norge… Fisken högg på en koppartubs-cascade fiskad med en Guideline Int/S2/S4 lina. Landningen sköttes fint av John Sätterman alias Zäta.

Landningen i pool 4. Foto: Magnus Hammarström

Sedan kom det in lite fler rapporter från gänget och vi landade ett tiotal blänkare och en öringbesa, förutom hybriden.

Imorgon kommer halva gänget fiska på Härnäs/Knaggalid på morgonen och halva gruppen på premiärfiske på Svängstasträckan, sedan byter vi efter lunch.

Nu är det bedtime! /Mattias

90 cm hybrid som kämpade som en stark norgelax.. Kanske min nya Visionjacka ger mig tur? Foto Martin Thörn

Duktiga fiskaren Per Westerlund i pool 13

John ”Z” Sätterman med låååång arm för att hänga flugan i strömmen

Dagens vanligaste flugval

tobbe

Tobbes blänkare. Foto: Torbjörn Kleberg

ola

Billy och Ola. Foto: Amanda Klippinge

Öringblänkare Foto: Magnus Hammarström

Lör 15 mars

Lördagen startade med en tidig frukost på Ninas kl. 07.00. Vi hade ordnat så de öppnade lite tidigare än vanligt då vårt fiske börjar 08.00. Riktigt god frukost vilken vi varmt kan rekommendera!

Efter frukosten åkte det ena gänget till Knaggalid medan det andra gänget skulle börja på privatsträckan där de var mycket förväntansfulla eftersom det var premiär.

Vi hade för någon vecka sedan hört rykten att många fiskar strukit med i höstas. Vid den tiden var det mycket varmt i vattnet och ån gick väldigt låg. Så det var mycket intressant att se om vi lyckades fånga någon på vår sträcka som har vilat hela vintern.

Det blåste mycket kraftigt på morgonen när vi gick ut, ca 18-20 m/s och fram till lunch var det enda vi hade fått var en dragning. Riktigt trögt alltså. Efter pytt i pannalunch var det dags för nästa gäng på privatsträckan medan de andra åkte till Vittskövle. Även detta gäng hade det trögt. Vittskövle gav dock två öringar som Magnus fångade.

roding

Röding i Mörrumsån. Foto: printscreen facebook

En anmärkningsvärd fångst var en röding som en kille fick idag. Måste vara en mycket ovanligt fångst på dessa sydliga breddgrader.

Senare på kvällen hade vi en trevlig middag på restaurang Ullsocken vid pool 17 och nu sitter vi i stugan, dricker öl och grejar med utrustningen.

Imorgon har vi pool 26-32 på morgonen följt av 9-16 på eftermiddagen, några kommer eventuellt att testa på privatsträckan i Svängsta igen.

Magnus med en vacker öring. Foto: Martin Honkanen

Dagens mat: Pytt i panna

Sön 16 mars

Martin kastar, lägg märke till flugan upp till vänster. Foto: Amanda Klippinge

Idag var det strålande sol och vindstilla när vi vaknade. Underbart! Efter frukost åkte vi upp till pool 26 – 32 med resultatet: inte ett pill på flugorna. Vi fiskade inte så hårt utan åkte ner till Mörrum och lade oss i gräset vid 1:ans pool och slöade istället. Lunchen avnjöts på laxerian innan vi åkte ner till blänkarpoolerna 9-16. Där visade Magnus vägen med en liten blänkare på right bank på 12:an. Minken Sätterman lyckades överlista 3 st och resten av gänget tappade några fiskar samt hade några dragningar. Gänget droppade av en efter en och till slut var det bara jag, Jonas, Amanda och Hans kvar.

Tack alla deltagare för en fantastiskt trevlig helg och härliga dagar med er vid vackra Mörrumsån. Ni kämpade mycket tappert fastän det var trögt i de flesta poolerna. Vi kommer ta revansch på Mörrumsån nästa år, då får vi hoppas allt är som vanligt! Skall bli intressant att höra rapporter från Mörrumspremiären den 29 mars.

Nu på söndag åker vi till Skottland med 26 gäster fördelat på 3 veckor. Det skall bli underbart att komma tillbaka till paradiset. Vill ni hänga med har vi har endast 2 platser kvar v. 13 som vi släpper till ett bra pris. I år är det mycket snö kvar på skotska höglandet och troligtvis kommer vi ha bra med vatten hela tiden om temperaturen håller sig rätt. Dessa veckor är då de första stora stegen med springers äntrar River dee. Det skall bli mycket spännande.

Snart hugger det igen…

Jonas och Mattias

Andreas och Fredrik Foto: Amanda Klippinge

Torbjörn i vårsolen.

billy

Billy hittade allt möjligt längs Mörrumsåns strand

Fredrik var pigg och glad hela tiden. Foto: Amanda Klippinge

Mark hade rest ända från Finland, tillsammans med Martin. Foto: Amanda Klippinge

Zäta tog 3 blänkare idag.

Martin Honkanen in action

Zäta och Magnus står och filosoferar och flugfiskets ädla konst? Foto: Amanda Klippinge

Skagit Fredrik. Foto: Amanda Klippinge

Per i 31:ans pool. Foto: Amanda Klippinge

Martin i 32:an. Foto: Amanda Klippinge

Mån 17 mars

Fick precis MMS från Jonas som stannade kvar på vår privatsträcka uppe vid Svängsta och skickade en bild på en 74 cm blänkare! Otroligt så högt de går…

blankare

Blänkare uppe vid Svängsta!