Lördag

R0021641

Banchory

Regn regn regn…. skulle det bli i dag, men vädergudarna ville annat. Efter lunch blev det faktiskt så fint att man kunde ta en liten vila i den värmande solen.

Vi startade så klart som vanligt med en härlig gemensam frukost, hela vår stora fiskefamilj samlade tillsammans. En del är morgontrötta och någon kör igång kaffet vid 04:30 tiden. Honom mötte jag en riktigt tidig morgon. Jag hasade ut i den iskalla korridoren iklädd endast kallingar och pissetofflor med sikte på närmsta toa. Likt en vålnad uppenbarade han sig framför mig, och jag försökte att raspa ur mig ett pipande go’morron! Till svar fick jag ett rappt och piggt ”såklart det är, jag har redan gjort min morgongymnastik och nu är kaffet klart!” Jag hasade in till min lilla grotta igen och somnade om.

Dagen blev spännande igen och det var en del aktivitet på alla våra beats. Mattias Ö som fiskade med mig (Jonas) Erik S och Anders S, landade omgående en Kelt. Vi såg flera fiskar på Banchory och jag kände att detta kommer vi lösa under kvällen.
Jag har fått i uppdrag att fånga en lax på J:son swedens Match’n Catch flugor som är extremt fina, naturtrogna och effektiva flugor. Jag har testat dessa tidigare på andra arter och de är grymt effektiva. Men nu är det alltså dags att försöka på laxen. Kelt eller blank spelar faktiskt ingen roll denna gång, jag vill bara landa en på denna grymma fluga. Så självklart var jag tvungen att testa detta när jag skulle fiska Banchory för första gången denna resa. Jag vet en plats där man kan exponera flugan på ett sätt som jag tror man behöver för att få dem att stiga till den. Det tog endast 3 kast så sög det i ordentligt på den stora nymfen. Fast fisk! Det var en tung och stark fisk som tagit flugan, jag fightade den i ca 5 minuter på 0,26 tafs och sedan tackade den för sig och gick tillbaka till sin ståndplats. FAN! Men fick allt på film i alla fall. Ut igen och ca 15 meter senare drar det i hårt som tusan, tyvärr lossnar även denna fisk efter några goa gung i 15 fotaren. Men jag ger mig inte ska ta en i veckan på detta, var så säkra.
Kvällen på Banchory blev inte som förväntat. Vinden tilltog och luften kyldes ner snabbt. Vi såg några fiskar, men drog oss snart hemåt, avslutningsmiddag på Banchory Lodge väntade ju.

På de översta sträckorna såg det ungefär likadant ut som tidigare, de såg fisk och hade några dragningar. En Kelt landades, men tyvärr ingen springer denna gång för Åke, Per och Erik O.

Mattias fiskade Birse, men kände sig nöjd med veckan och tog en tidig kväll.

På Commonty, såg de fisk innan lunch. Båda kände fisk som drog i flugorna, men de fastnade inte. Sent på kvällen alldeles innan det var dags att veva in för denna vecka, krokade Lasse i en fisk i Suicide pool. Fisken slogs hårt och hoppade två gånger. Det är ingen lätt match att landa en fisk i Suicide, massa stora stenar, ström och djupa hålor gör att det troligen är en av de svåraste platserna vi fiskar att landa fisk på. Till slut lyckas dock Lasse trockla in sitt livs första springer mellan ett par vasstuvor och lyckan var gjord. Grattis!!

lasse

Lasses fisk

Grabbarna nere på Invery hade mycket aktivitet med fisk som visade sig och på kvällen kom också chansen. Johan drog på något stort som tyvärr nöjde sig med att klippa till flugan stenhårt. Sen var den borta.

På kvällen hade vi en mycket god och trevlig middag på Banchory Lodge Hotell.
Tack alla deltagare v 13 för en grymt trevlig vecka och tack Per för maten och din gentila gest.

Hoppas vi ses snart !
Snart spöböj igen……Jonas och Mattias.

R0021632

Banchory bridge

R0021635

J:son

Jonas körde fisketeknik på Invery idag.

Fredag

Åke njuter av vårvärmen

Vi vaknade till ett strålande väder, solen sken redan och fåglarna sjöng ikapp.
Efter frukost drog våra tappra krigare ut ännu en dag i sitt sökande efter silver.
Iklädda rustningar av goretex och med dragna kolfibersvärd gav vi oss ut på jakt efter Skottlands skatter…

Jag (Jonas) fiskade i dag nere på Invery med 3-dagarsgänget Johan, Melker och Mattias. Roligt är att det visat sig att Johan och Melker bor och fiskar i mina gamla hemtrakter runt Nyköping, Nävekvarn och Buskhyttan. De känner och fiskar med mina fiskekompisar från trakten, kul tänk vad världen är liten.. Och i går när jag fiskade Birse så kom det dit 3 Irländare som jag skulle fiska ihop med. Jag tyckte jag kände igen den ena, och det visade sig att han känner kompisar till mig och att vi träffades i somras i Laerdal.. som sagt världen är liten.

Tillbaka till Invery, det soliga förmiddagsvädret fick nog fiskarna att skygga lite och vi kände ingenting. Dock visade det sig lite fisk.
Efter lunch somnade jag i en svacka där jag fick lite lä från vinden. Jag drömde att jag fick 2 hugg, de var så verkliga så jag vaknade med ett ryck båda gångerna. Sista drömmen tog jag som att tecken att det var dags att börja fiska igen. 5 minuter senare surrar det till i telefonen, ”8 pounds snorblank” Gott! Mattias som blivit inbjuden av Lawrence (ägare till Invery och Lower Blackhall) att fiska Lower Blackhall har knäckt koden där för denna vecka, grymt bra fiskat. Något senare surrar det till igen i luren,” FAN tappade en”! Shit han är het nu Helde!!

Killarna på Invery kämpar på, och det börjar se riktigt bra ut med kastandet. Man ska ju tänka på att de inte kastat med 2-handspön tidigare. Ganska vågat att ge sig ut på en sådan här resa utan ens kastat tidigare, tufft.
Efter att ghillien gått hem på Invery så händer allt snabbt, Mattias har kontakt med sitt livs första lax, men det stannar vid en dragning denna gång. Melker får tafsbrott och tappar sitt livs först lax och jag missar en när jag tar hem flugan. 30 minuter senare går jag till bilen för att hämta mina vantar, det börjar bli lite kallt. När jag vänder mig om så ser jag en fisk hoppa framför hytten. Jag går tillbaka och gör tre kast så suger det plötsligt i stenhårt . Ibland är det lätt tänker jag, hur ofta hugger en lax som man sett hoppa..? Fisken går och stångar och jag känner direkt att det är en större fisk. Allt går bara fint, den gör någon rusning och blir sedan trött. Där jag står är det djupt och stenigt, jag blir tvungen att landa den mot en stenmur på en meters vatten. Den snurrar runt och blir liggandes på rygg helt stilla. Jag tailar den och allt är frid och fröjd. Uppskattar fisken till plus 6 kilo. När jag lägger ifrån mig spöet så vänder jag på fisken åt rätt håll. Då brakar helvetet lös, och fisken verkar helt outröttad. Till slut sliter den sig och drar iväg ut i älven igen. Så kan det gå, och nu har man ju fått lära sig något nytt. Vänd inte på en fisk som ligger på rygg… Johan landar en liten öring i mörkret.

Per, Erik O och Åke hade det gott i solen på Banchory. Vissa problem med ghillien, lås och avbrutna nycklar grusade dagen något. Men detta löstes med whiskyprovning av, citat Per ”den dyraste skiten de hade på hela hotellet”. Bra jobbat och rätt tänkt. Senare lyckades vår köksmästare Erik Orre kroka en fin lax längst ner i Hotellpoolen, för övrigt en grym plats att fånga fisk på. Men tyvärr så slet sig denna fisk och i minnet blir hugget kvar som en drog.

Thrond var på Birse, sträckan är fantastisk och vi kommer försöka att få alla spön till nästa år så vi kan låta denna ingå i vår rotation så alla får fiska den. Thrond har lyckats hitta kelt lite överallt och så också denna dag. En stor stygg en blev det.

På Aboyne Castle såg Lasse och Totte en och annan fisk. Totte hade en fin känning men inget som blev kvar tyvärr. Lite senare hade Lasse en dragningsbonanza i Plantation pool. Tre dragningar på 10 minuter gör att man känner ett visst hopp för den sträckan inför den sista dagen. Tyvärr ingen krokad fisk där heller.

Commonty har inte gett något denna vecka men det har setts fisk varje dag. Så även idag, dock ingen som ville ta någon av dessa vackra skapelser av fjädrar och flash.

Nu sinar det i minnet och John Blund börjar jaga mig, så nu blir det kudden.

Snart spöböj igen…. Jonas och Mattias

Jonas på Invery

Premiär för Mattias på Lower Blackhall. 8 lb i Whinnie brae pool

Fick 8 pundarn på denna fluga jag fick från norrmannen Thrond Spets. Spets Swede monkey har vi döpt den till.

Vi som fiskade på L.B. + ghillien Colin Simpson

R0021618

Lite sämre trofébild för Jonas idag. Fisken slet sig precis innan kortet skulle tas och linan brast.

Torsdag

springer

Mattias första Inverylax

Efter ännu en närande frukost var det dags att dra ut på silverjakt igen.
I dag har Mattias varit med det nya gänget nere på Invery och Jag (Jonas ) var på Birse igen.

Killarna som kom igår för att fiska 3 dagar blev av med sina utrustningar på flyget och fick låna ihop utrustning med hjälp av oss och ghillien Karl på Invery. Som tur var så kom äntligen väskorna vid lunch, så då kunde allt återgå till planerna. De kämpade på hårt med 2:handspöna, vilket var helt nytt för några av dem. Och Johan lyckades till och med att landa en kelt.

johan

Johans första kelt på 2-handsspö. Bra uppvärmning inför hans första springer.

Erik och Anders fiskade i dag Craigendinne. De såg ett par fiskar och Erik drillade en fisk en stund som han tror var en Kelt. Annars var det relativt lugnt där uppe, men till och med Ghillien såg en fisk vilket inte hänt på länge enligt honom själv. På kvällen blev det kallt och vinden ökade, så killarna blev lite frusna och avslutade lite tidigare än vanligt.

Commonty fortsatte att visa sin blyga sida, och det var endast ett par fiskar som vågade sticka upp huvudet över ytan och kika på Erik O, Per och Åke. Dock ingen som bet på flugorna.

På Banchory höjdes humöret och förhoppningarna när biflödet Feugh började att stiga. Thrond var utvadad precis i sammanflödet och fick skynda sig i land när den lilla ån snabbt blev stor. Annars var dagen ganska lugn och det var inte förrän på kvällen och i det första dunkla kvällsljuset som en fisk behagade att hugga Thronds fluga. Tyvärr så slank den undan för denna gång.

På Birse fick jag en rivstart. Först ett hårt hugg i första kastet, sedan en kelt i andra kastet. Dragning, Hugg ett par kast utan känning alls och sedan var det dags för springerhugg. Jag var redo och fick med allt på GOPRO:n

Hugg- 2 hopp – landning – release.

Mattias ser massa fisk på eftermiddagen och det verkar som att flommen i Feugh får fiskarna att röra på sig. Strax efter lunch lyckas Mattias kroka och landa en fin springer på ca 10 lbs, gött nollan spräckt. 10 minuter senare drar det i igen, men denna sliter sig nästan direkt. Det kommer bli spännande under morgondagen på våra sträckor.

Kvällen avslutas med sedvanlig middag i huset. Erik Orre och Mattias Hö fixar en grymt god fisk och skaldjursoppa/gryta. Riktigt gott!!

Nu är det dags att få lite sömn.

Snart spöböj igen…..Jonas och Mattias

matt

Mattias första dag med tvåhandsspö någonsin

spring-salmon

Fet Deespringer

Onsdag

Kung Erik i köket väckte oss idag med en fantastisk frukost. Fully Scottish breakfast, vilket innebar haggis, korvar, tomater, champinjoner, toast, äggröra, blodkorv m.m, sedan stod man sig lätt till lunch.

Idag var det mycket varmare i luften på morgonen, även om frosten på biltaken skvallrade om en kall natt.

Jag och Mattias fick hålla oss på Birse idag igen, hoppades att det fanns några eftersläntare kvar efter min bonanza i går.

Åke, Per, Erik O samt Thrond fiskade Craigendinne och Aboyne Castle.
Anders och Erik Stolth fiskade Banchory helt för sig själva hela dagen.
Mattias Hö, Totte och Lasse körde hårt på Commonty.

Jag och Mattias drog till bridgepool för att se om vi kunde hitta någon fisk där. Med höga förväntningar vadar Mattias ut och börjar fiska av poolen, men underligt nog så händer ingenting. Han provar allt, men dessa fiskar vill bara inte hugga. Vi drar vidare ner till Irrigation, och där krokar Mattias en stor Kelt.

Strax innan lunch testar jag en sommarpool, (man fiskar inte där innan slutet på Maj). En fin liten pool som säkert håller fisk då och då. Jag fiskar av den ordentligt och någonstans på mitten sopar det i igen. Helt otroligt men det är en regnbåge som tagit flugan. Jag har fiskat i Dee i ca 15 år nu men aldrig hört talas om någon båge.

Efter lunch åker vi till Banchory för att träffa det nya gänget. Johan Dalhäll med kompisar ska fresta de svårflörtade laxarna i river Dee. Vi gör dem hemmastadda i sitt hus, och åker sedan tillbaka till älven igen. Där fiskar vi av det vi tycker verkar intressant, men ingenting händer. När mörkret börjar sänka sig över älven, drar vi ner till Banchory för att göra ett eveningcast (vi har 2 spön extra där). Jag tappar en fisk ganska omgående, och strax efter det är det Mattes tur. Fisken drar iväg på en jäkla rusning och rullen skriker, Mattias får fingrarna avdomnade efter att veven klippt till fingrarna. Fisken ger sig till slut, och det visar sig vara en kelt som krokats i ryggfenan. Sedan känner vi inget mer innan det är dags att packa ihop för dagen.

Aboyne och Craigendinnegänget har efter lunch en liten Keltbonanza. Thrond får 2 st på 2 kast, Åke landar också en.

Commonty, ser en del fisk, men ingen som biter i flugorna.

Banchory ser också lite fisk, men inga hugg på flugorna.
Nu ska vi få en grym middag som Anders och Erik kirrat.

Snart spöböj igen………..Jonas och Mattias.

Bilder från dagen

dee-springer-2

Mattias kröker sitt GL reaction i irrigation pool

dee-springer-1

Tisdag

deeside4

Jonas med 11 pounder

Internet nere, fick uppdatera från ett café..

Som vanligt vaknade vi av tramp i trappen från övervåningen och den härliga doften av nybryggt kaffe. Under natten har frosten bitit hårt i våra flugor som fortfarande sitter på de riggade spöna, hoppas att laxarna behagar att göra det samma i dag.
En härlig frukost, sedan full fart på packning och förberedelser för dagen.

Jag (Jonas) ska i dag fiska Birse som Mattias var på i går, och Mattias ska fiska där jag var i går. Jag hade lite bilguidning på morgonen så jag började inte fiska innan 10:30. När jag var på väg till mitt fiske så passade jag på att smygfota Mattias som fiskade fantastiska poolen Lorne på Aboyne Castle. Vid ett tillfälle lyfter Mattias spöet, och tar direkt där efter upp flugan för att titta på den. Det visar sig när vi träffas att han fick en riktigt bra dragning precis då. Tänk vad fräckt det varit att få med det i en bildserie.

Jag fiskar hårt de ca 3 timmarna innan lunch, men varken känner eller ser någonting. När jag träffar grabbarna från Craigendinne och Aboyne Castle så visar det sig att Mattias och Mattias samt Lasse haft dragningar och känt fisk. Totte hade sett en stor fisk som planade med huvudet över ytan flera meter. Kanske den var sugen på att höra en av Tottes briljanta historier. Vi tar en god lunch på Boat In med tillhörande pint.

På eftermiddagen blir jag vansinnigt trött efter god mat och öl, så jag kraschar i en buske med solen i ansiktet. Där sover jag som en prins i säkert 1,5 timmar. Vaknar helt förvirrad och går rakt ut i älven och börjar kasta. Inget vidare effektivt, jag sansar mig och åker ner en sväng till hytten på Birse.

I dag har jag äran att fiska med troligen älvens äldsta ghillie Doug (Dougie) Murray. Dougie är en rolig rackare med massa humor och gillar att köra praktical jokes med sina gäster och vänner. Han är 86år och har jobbat med detta till och från, men totalt 40år. Innan det var han med i kriget, detta berättar han flera historier om. Bland annat hur hans kompis skjutit en krypskytt som innan skjutit Dougie genom handen och i ansiktet. Eller om hur han miste hörseln på högerörat när han blev kvarglömd i fältet där de sprängde överbliven ammunition. En riktig legend vid river Dee, som jag träffade första gången för ca 12 år sedan.

Jag fortsätter att fiska hårt, och funderar på om de fått fast någon fisk av de som de känt dragningarna på tidigare.
Vid 17 tiden testar jag en plats som jag tänkt på under dagen. I första kastet hugger det direkt, en Kipper… sedan andra kastet. Det suger i ordentligt, och efter en liten stund har jag landat årets andra fisk på Birse. Sedan blir det helt sjukt, på ca 40 minuter får jag 1 kipper 2st kelt och 2 st springers. Jag tappar också 3 fiskar. Fantastiskt vad snabbt det svänger, efter nästan 2 dagar utan minsta antydan till känning eller ens sett en fisk, så blir det rena bonanzan. När mörkret faller börjar också snön falla, hoppas det är årets sista. Jag tar en sväng förbi butiken och köper en flaska whisky till gänget. Det är tradition i min familj, fångar du lax så ska du bjuda på whisky.

Killarna på Banchory, Åke, Per och Erik O hade sett flera fiskar under dagen, men inte krokat någon. Däremot fixade de en grym middag på kvällen där köksmästare Erik Orre höll i taktpinnen. Grabbarna på Commonty Thrond, Anders och Erik S hade också sett fisk men ingen som behagade att gapa över deras flugor. Uppe på de två översta sträckorna har de tyvärr inte heller lyckats kroka något.

Nu har vi ätit en grymt god middag och det är dags att knoppa en liten stund.
I morgon tar vi den igen

river-dee-fishing-2

Dough på Birse

river-dee-fishing-3

Mattias och William

river-dee-fishing-1

river-dee-fishing

Jonas hade flyt i en timma

deeside3

Måndag

river-dee-5

William byter fluga

Så var vi åter tillbaka i härliga Skottland för att fiska den vackra älven River dee.
I år är vi 11 personer v.13 och det är i stort sett bara nya ansikten förutom Thrond som åkt med oss tidigare.

Igår samlade vi ihop gänget på Banchorybron för att sedan åka och se på sträckorna. På kvällen bjöd vi på vår sedvandliga Sirlinsteak med Bearnaisesås.

Idag  startade vi som vanligt med frukost, bacon, ägg, gröt och och mycket annat för att få oss att hålla till orken lunch. Uppe på Craigendinne/Aboyne Castle fiskade Jonas, Mattias Hö, Erik S samt Anders. På Commonty var Per, Åke och Erik O. Banchory fiskades av Totte och Lars, Mattias fiskade ensam på Birse.

Fisket har varit trögt innan vi kom, och det har spåtts att fortsätta så även denna vecka. Den spådomen verkar slå in.. Grabbarna på Commonty tappade en fisk och såg några till, Banchorygänget tappade också en och såg flera fina fiskar. På Birse hade Mattias en dragning och såg två fiskar. Vi som var högst upp såg inte en fena på hela dagen innan klockan 16. Då lyckades Erik den yngre Stolth landa en fin springer på ca 10 lbs. Och senare såg även de fisk i det skumma kvällsljuset i Crofts.

Hela älven hade en riktigt trög dag, men vi tar nya tag i morgon och hoppas på massa fiskar i poolerna. Nu är det snart dags att sova, efter en grymt god middag med Carbonara som Totte och Lars lagat.

God natt
Ny rapport kommer i morgon.

Snart spöböj igen…..Jonas och Mattias

river-dee

Mattias Höjman, William och Jonas

river-dee-2

Aboyne castle

river-dee-4

Mattias Höjman vann en catch and releasetävling i Nissan och priset var denna resan med oss till River Dee.