Dag 1

Torsdag 15 Mars

Kl. 11.19
Då är vi tillbaka i Mörrum igen! Fiskeresor.nu ´s årliga resa till premiären i Mörrum. Vi har den allra första premiären i Mörrumsån, sen kommer kronolaxpremiären om ca 2 veckor. Detta är tredje gången vi premiärfiskar här.

Alla kom upp under gårdagen och det tacklades, åts och planerades.

06.30 startade vi i morse…

06.45 tog Tellis den första, en lax på 80 cm, sen drog han 2 st laxar på metern inom 40 min! Det kunde inte startat bättre!

Tellis hade en riktig strykjärnslina, och draggade botten fint på den nedre delen av sträckan. Det var tydligen receptet. Sen var det Jockes tur: En lax på 107 cm!

Ytterligare en stund senare var det Mickes tur: Lax på 111 cm!

Hittills (kl. 11.19) har vi fått 7 fiskar, 5 laxar (största 111 cm) och 2 öringar, den största på 87 cm. Vi har en tävling om längsta fisk och den leder nu Micke med hans livs första fisk på tvåhandsspö.

Nu skall jag laga mat för grabbarna sen kör vi på igen…. /Mattias

15.39
Nu har vi fått 14 fiskar, ett otroligt bra resultat hittills. Med 7 fiskar över metern och minsta fisk på 80 cm får vi säga att det har varit succé. Extrem sjunklina är det som gäller, inte min personliga favorit men skall man få fisk så är det bäst att ha det.

Vattnet har varit 4,6 grader och i luften var det 6-8 grader. I måndags gick det 45 kubik och jag tror det går samma nu.

Lunchen avnjöts utomhus, pytt i panna a la muurikka. Hade varit helt perfekt om jag inte hade glömt äggen…. Men mätt blev man i alla fall.

Har haft uselt internet hela dagen och inte kunnat uppdatera som jag vill men det får gå ändå. Skall ta en kaffe nu, sen sista rycket in i mörkret.

Återkommer…

19.15
Inget mer hände senare på eftermiddagen/kvällen. Det började blåsa och det blev lite kallare i luften. Imorgon skall det bli växlande molnighet och varmare i luften så det ser onekligen bra ut. Vi får hoppas vi inte har satt krokarna i alla fiskarna på sträckan och att det fylls på ovanifrån med fler fiskar som vill ut i havet… Nu vankas det tacos i köket, skall bli gott. Sedan flugbindning, bastu och mycket ljug i soffan.

Dag 2

09.10

Jag inte börjat fiska än, fixat en del med mitt andra jobb och är nu på väg att hämta min flickvän Amanda.

Men grabbarna har varit ute och fått en hybrid sen imorse så det var ganska trögt. Kan bero på att det varit en ganska kall natt och morgon. Nu ser jag att solen är på väg att titta fram, så det kan bli en härlig dag! Vi får hoppas fiskarna kommer igång om värmen kommer.

09.38

Kom tillbaka till fiskesträckan och ser Jocke som precis fått en 106 cm laxbesa… Nu har solen tittat fram och man känner direkt att temperaturen har ökat…

12.45
Det har varit ganska lugnt efter Jockes senaste. Tellis drog på en liten lax och en gädda. Nu har vi precis käkat korv, bröd, potatissallad och bärs!
Värmen har kommit och det är helt underbart väder. Ser fram emot en bonanza i eftermiddag!

16.44
Fortfarande ganska lugnt, Amanda hade en dragning och jag fick en lax på 102 cm. Hittills idag: 5 fiskar..

22.43
Sista fisken för dagen blev en öring som fångades av kastgurun Tellis. (Bild:se nedan)
Idag fick vi 6 fiskar fördelat på 1 öring, 1 hybrid och 4 laxar. Hittills 20 fiskar på 2 dagar… Grymt bra! Hoppas fisket håller i sig imorgon…

Senare på kvällen imorgon kommer Markus Lindsjö med inbjudna hit och skall fiska 2 dagar. (Sön och Mån)

På onsdag kommer jag, Jonas och Hadi åka till River Dee och fiska 2,5 veckor. Är ni sugna på att hänga med finns det 2 platser kvar till restresepris…

Maila oss på info@fiskeresor.nu
Bilder från idag…

Dag 3

Kl 07.39

Började morgonen med en fin öring på 77 cm tagen på en riktigt tung fluga som jag band i förrgår. Deep diver mörrum får den heta….

Ursäkta dålig bildkvalitet, det råkade bli film istället för foto så jag fick göra en printscreen på telefonen…

Kl 16.48

Eftermiddagen var ganska lugn, Amanda tappade två fiskar och jag en. Tellis hade fått en lax på hemtagning 30 min innan vi kom ner. 102 cm!
Jonke Höglund, Markus Lindsjö och hans kompis Claes kom ner och hälsade på, de ska fiska söndag och måndag. Eftersom alla utom jag och Amanda dragit hem erbjöd vi dem att fiska eftermiddagen. De var rekordsnabba i vadarna och började snart nog kasta lina.
Vi gick upp och packade bilen, och när vi precis lämnat får jag ett MMS med Markus på bild med en fin lax på 109 cm!

Bra start på säsongen! 3 dagar – 23 fiskar, alla återutsatta! Otroligt! Vi är mycket nöjda. Hoppas kommande gäng får fortsatt fina dagar och att premiären i resten av systemet blir lika lyckad.

Tack till stockholmskisarna, Micke, Tellis, och Jocke för härlig premiär!