ork_text2

Dag 7

Kl. 20.00

Äntligen fick Peter en lax! 8 kilo hona tagen i Saghölen! Han fiskade själv sista dagen för de andra ville komma hem lite tidigare eftersom det var så trögt. Men Peter krigade på och det gav resultat!
Sammanlagt på 2 veckor fick vi 15 laxar, 13 st v.28 och ynka 2 st i v. 29. Men så länge det är ett bra gäng, bra pooler att fiska så är laxen bara bonus.

Tack alla att ni var med, fastän det var trögt så kämpade alla på väl. Nu är det inte så långt kvar till nästa lax hugger.

Dag 6

Kl. 23.59

Hallå hallå! Gästbloggning från Emil och Emma Condrup.
Startade fisket ca 06.00 och dagen började bra, först en dragning för Peter ”sunken” Sundgren i Saghölen, jag Emil gick sedan ner till Vella där jag fick på en fin fisk som jag hade på ca 4min tills tafsen gick av. Nu vet jag att 0.28 inte räcker har bytt ut till 0.35….man lär sig något nytt var dag!

Efter lite frukost och vila hade Sunken ytterligare en dragning i Saghölen i övrigt har det varit lugnt.

Eftermiddagen blev lugn såg någon fisk, men började sen blåsa storm.

Så de blev en liten whisky istället och hoppas på lite fiske imorgon innan vi åker hemåt!

Tight lines!
Condrups

cond1

Emil och Leon väljer flugor

leon1

Leon Condrup – snart flugfiskeproffs…

Kl. 14.07

Emil ringde och sa att han tappat en lax i Vella! 4 min satt den på tills linan brast. Det var en riktig bjässe. Ja det är i alla fall kul att få känna på dem. Nästa gång följer den med hela vägen..

Jag kom precis fram till Gloppen hotell och Orklagänget fiskar vidare i Å. Får jag någon rapport så lägger jag in den här.

I Gloppen har våra kompisar fiskat 5 dagar och inte fått något ännu, bara havsöring.  Tomas Lundqvist fick en 85 cm havsöring häromnatten så hugger inte laxen så fiskar vi efter havsöringen istället…De har varit i en del storlax men tappat dem. Krokar har rätats, så det är rejäla baddare som har äntrat poolerna. Minns min 115 cmare från Augusti förra året (se blogg) och min 45 min drillning på blank 15-20 kg fisk som klev av.

TIME: 06.00-14.00
WEATHER: Cloudy
TEMP AIR: 12 ℃
TEMP WATER: 10,6 ℃
Volume of Water: 41-33 m³/sec (falling)

tomas

Tomas med havsöring på 85 cm!

Dag 5

Kl. 23.38

Det kom tyvärr inte så mycket mer fisk… Fast av detta steget togs det 3 fiskar i vårt närområde. Motfiskarna på Bessfarhölen tog en lax som blev en busklax, dvs de dödade den, gömde den och fortsatte fiska. Kvällen blev lugn och vi fiskade mycket hårt fast utan ens en dragning.

Idag har jag hälsat på en vän som har ett vald i ”upper Orkla” Kanonfin sträcka med en riktig drömpool, kanske Orklas finaste pool? Vi fick inget men hade jättetrevligt. Hemma på Vella tappade Peter ”sunken” Sundgren en 8-10 kilos lax efter 5 min på Saghölsnacken. Riktigt synd. Fisken hade visat sig innan och för ovanlighetens skull högg den.

Imorgon kommer jag åka till Gloppen för 3 dygns fiske, följt av Laerdal. Skall bli kul med lite miljöombyte. Dock ar de varnat för flom i Gloppentrakten…

Jag har varit här på Vella i nästan 2 veckor. Första veckan tog vi 13 fiskar, denna veckan hittills bara 1 fisk. Men det är inte över för resten av gänget ännu. IMORGON KOMMER LAXEN!

TIME: 13.00-22.00
TEMP AIR: 17 ℃
TEMP WATER: 11 ℃
Volume of Water: 42-41 m³/sec (falling)

Emil och Leon

Längd och vikttabell, bra att ha i c/r – tider

Jan ”fisheco.se” Ohlsson i Sag-gapahuken

Gängets sedvanliga grillning kl. 22.00

Förra veckans Oscar kastade när det kom en ”kastvind”

Vadade lite för djupt för midjevadarna

Gjorde några amatörmässiga filmer på de hetaste poolerna. Utöver dessa pooler så finns det Snörandhölen, Unteigshölen och Arnthölen som funkar bra vid högre vattenföring

Dag 4

Kl. 18.11

Äntligen kommer det fisk!

Anders fick precis en lusad 77 cmare! Nu skall jag ut!

anders

Äntligen! Lusad, 77 cm i Övre Vella Foto: Niklas Lindstrand (iphone)

Foto: Niklas Lindstrand (iphone)

image-1

Tis 16 juli

Kl. 17.00

Mycket lugnt på älven, nästan bara gammal fisk som syns. Det kom en ny fisk precis när Jan O gick ur vattnet. Maskfiskaren mittemot såg den och la ett kast, pang så högg den. Nu har vi sett 3 fiskar som de dödat och inte släppt tillbaka någon. Konstigt att de bara får ”hanlax”.  Honlaxarna måste släppas tillbaka. ”Hanlaxarna” transporteras snabbt därifrån, idag kom en kille med bil och hämtade fisken direkt. Hanar brukar utgöra ca 20 % av fångad fisk.

Igår kväll kom det kontrollanter till sträckan som kollade fisketrygd och desinficeringsbevis, och alla klarade sig till slut. Jag hittade först inte min och kontrollanten skrev ut böter på 3000 NOK, men till slut fann jag den så det löstes..  Hade någon inte betalat fisketrygden så skulle det innebära avstängning 2 år från norgefiske och 3000 NOK i böter. Skulle man strunta i kvotbestämmelserna blir det 6000 NOK. Så tänk på detta busklaxfiskare… 🙂 Och se till att du vet var var du har bevisen.

Nu sitter Emil och binder flugor medan jag bloggar. De andra sover eller är ute och fiskar.. Snart kommer den första upp.. /M

TIME: 00.00-15.00
TEMP AIR: 10 ℃
TEMP WATER: 11-10 ℃
Volume of Water: 34-26-34 m³/sec (jo-jo water)

Amanda är väldigt nöjd med Vision spöet

Emil fiskade natt med mig

Det fina boendet på Vella- Rikstad. Boendet är mycket viktigt när fisket är trögt.

bild

Böter som revs

bild2

Emil binder…

Dag 3

Mån 15 juli

Kl. 14.00

Storm och regn! Jag har inte fiskat något idag. Ställde klockan på 04.30 men somnade om. Laddar lite inför Gloppen på torsdag där vi kommer att fiska riktigt hårt. Hade det varit dunderläge här hade jag givetvis fiskat imorse.. Men ikväll blir det fiske.

Igår kväll blev jag medlem av dragningsklubben. Fiskade av Vella efter middagen och innan motfiskarna massakrerade poolen. På huggstället drar det till i flugan på hemtag, men den fastnade ej.

Idag har det inte hänt någonting för gänget, vädret har varit kasst och det har inte fiskats så mycket. Hoppas att vinden lägger sig och det slutar regna ikväll… och att fisken äntrar våra pooler….

Snart hugger det igen… /M

REGN och STORM i Orkdalen!

Fin utsikt från gapahuken över Vellapoolen

Känns lite tomt när Amanda åkte hem..

Bild från första dagen Sol!. Lägg märke till midjevadarna från 2instincts.se , perfekta för sommarfisket.

Dag 2

Sön 14 juli

Kl. 15.00

Kvällen och natten var lugn, vi såg en del fisk på kvällen men ingen högg, verkar som de bara går rakt igenom våra pooler. Gänget fiskar ganska tungt och jag tror kanske att det är anledningen till att det inte hugger. Jag kommer att gå med helflyt ellet flyt/int ikväll. Jag har ej fiskat idag då jag sov till 11 och körde sedan Amanda till flygplatsen. Men ikväll blir det ett hårt pass. De såg mycket fisk imorse och jag hoppas någon har stannat. Olyckligtvis har vi motfiskare på den nedre delen av sträckan och de fiskar hårt med drag och mask. Ibland våldtar de poolerna alla 4 samtidigt och det känns inte så kul att gå ut. Inte kör de rörligt fiske heller utan står kvar på samma plats länge… En av våldtäktsmännen tappade en storlax på uppströmskast i Brekket… Synd för honom men tur för laxen..

Nu vankas det köttfärssås och spaghetti a là Patrik och Anders, skall bli gott!

TIME: 06.00-15.00
TEMP AIR: 13 ℃
TEMP WATER: 10,3 ℃
Volume of Water: 20,48 m³/sec

Emma fiskar brekket i skymning

Motfiskarna vill fiska från alla vinklar

Emma och Leon

Dag 1

Lör 13 juli

orkla

Orkla 108 cm

Då är man tillbaka i Norge igen, var hemma 5 dagar efter Vestlandet där fisket gick bra och sen var det dags igen. Kom till Orkla förra veckan och har fiskat 1 vecka här på underbara Vella Rikstad. En sträcka som är väldigt varierande med flera fantastiska pooler. Fisket förra veckan gick bra i alla fall i förhållande till hur Orkla har fiskat hittills i år. När vi kom hade det bara fångats 5 laxar på vårt vald och vi lyckades landa 13 st på hela veckan med den största fisken på 108 cm. Vattnet låg mellan 22-50 kubik och vattnet höll 9-14 grader. Även om man inte får fisk så är det skönt att bara vara här. Vi bor vid älven och man går ut och fiskar när man vill.

Med oss denna veckan är: Peter Sundgren, Jan ”fisheco” Olsson, Emma, Emil och Leon Condrup, Anders Rydén, Patrik Lagerlöf, Bente Johnsen, Niklas Lindstrand och jag, Mattias.
Jag, Anders och Patrik kommer inte att fiska hela veckan utan åker till Gloppen och fiskar 3 dygn från torsdag. Efter det direkt till Laerdal igen. Så denna Orklavecka kommer bli ganska lugn för mig med en del vila inför resterande fiskesemestern.

Idag har vi varit i en del fisk och haft dragningar men inga har fastnat på krokarna, Det har blåst och regnat en del, vattnet har sjunkit till miniminivå vilket är riktigt bra för vår sträcka. Nu skall Janne bjuda på kräftor till förrätt och sedan blir det pannbiff. Sedan ut igen! Solen kommer att titta fram igen på kvällen och jag tror vi drar den första ikväll..

TIME: 11.00-15.00
ROD: Guideline Reaction 13,7, 2instincts Master 12,4
REEL: 2instincts Diablo
LINE: Guideline Float/Int
WEATHER: Rain
TEMP AIR: 15-17 ℃
TEMP WATER: 12 ℃
Volume of Water: 23,56 – 22,1 m³/sec (falling)