Plattform pool

Sön 25 aug

Kl. 21.00

Då var man hemma igen, efter 9 h seg ensamkörning i bilen. Spotify fick jobba duktigt. Fiskade inget mer efter nattfisket. Fick rapporter under dagen / kvällen att de tagit 4 laxar till, så nu verkar det ha lossnat någorlunda. Michael tappade en stor lax efter ca 5 min i Rock pool, 3 – kroken lossnade tyvärr.. Nu har de 3 dagar kvar och jag återkommer om jag får info från Helge hur det går.

Tack alla som var med på denna kanonresa, hoppas alla bokar nästa år så vi ses igen. Då får vi hoppas fisket kommer upp till normal standard. Det talas om att införa C/R i Gloppen vilket hade varit ”kjempegreit”! Nu är det väldigt många som dödar sin fisk de får och vi vet ju alla att ”dead fish don’t spawn” -Vilket i längden kan få katastrofala följder för ett laxbestånd, speciellt när det är andra faktorer utanför älven som bidrar till utrotningen av laxen. (uppdrettsnäringen) När vi är här släpper alla tillbaka allt!

Nu börjar nästa planering inför river Dee – v. 40 då vi åker sön 29 sept – 6 okt. Skall bli riktigt kul att avsluta säsongen där. Vi kommer att bli 11 pers som fiskar Dess, Kincardine, Crathes och Cairnton. Grymma sträckor. Boendet i vackra Ballogiehouse. Se förra årets bloggning.

Fick precis en sen avbokning och har en plats kvar om du vill avsluta säsongen på ett värdigt sätt… Pris 14900:-

Passa även på att boka v.13 och 14 nästa år. Förra året fick vi tacka nej till massor p.g.a. att  det var fullbokat.

Hör av dig till mig på mattias@fiskeresor.nu

Renna pool med första fallet som dånar bakom kröken.  Här finns 2 trappor, en som laxen använder och en till havsöringen.

Sön 25 aug

Kl. 02.59

Hände inget för mig inatt. Mattias och Magnus var med och de började på Old bridge pool och när jag kom för att hämta dem fick Mattias på en öring! Först trodde vi den var riktigt stor men ganska snart gav den med sig och kom in till land. Ca 2 kg vägde den, bra jobbat Mattias!

Mattias drar in sin havsöring

Inte så stor men en riktig fighter!

Bonanza i kväll!

Kl.22.43

5 laxar och 1 havsöring tog gänget ikväll!!!

Jag befann mig uppe på Rock pool när ett steg med lax kom in i sea pool. Kjell tappade 4 och fick 2 laxar, de coola, duktiga, och alltid skämtande bröderna Maxi och Inge fick varsin och Michael fick en kanonfin havsöring på ca 3,5 kg! Sent på kvällen ringer Åke från top fors pool och säger att han dragit på en lax! Helge åkte dit och filmade landningen.. Åke som fyller år idag firade det på bästa sätt!

Bästa kvällen hittills för oss, kändes skönt nu när det varit så trögt de senaste dygnet. Vattnet i älven har sjunkit undan och nu fiskar älven fint i nästan alla pooler. Jag åker hem imorgon och mitt sista fiske blir ett nattpass efter havsöring, skall bli spännande!

Inge invigde och knäckte koden med hans nya master 14,4 spö!

bilde

Maxi visar de vita tänderna

Lör 24 aug

Kl.15.58

Eide pool

….Det blev fiske inatt. Kl. 01.00 åkte jag ut och var ensam i älven. Hann gå ca 15 m i otter pool, sen drog det i rejält i flugan! Jag reste spöet och kunde ej rubba fisken som gick upp till ytan och skakade våldsamt på huvudet, sen stack den iväg blixtsnabbt mot djupare vatten och då lossnade flugan… Det var ingen liten öring..

Fortsatte fiska med stor förhoppning att det skulle hugga igen, men hugget uteblev tyvärr. Lade mig vid 03-tiden, lite missnöjd att inte kunna leverera denna natt heller. Ok, vi får se inatt, då kanske det lyckas…

Annars har det varit väldigt stilla idag i det starka solskenet. En tappad havsöring i sea pool, det är allt. Nu har vi precis käkat och jag skall lägga mig en stund sen ladda för natten.

När fisket var trögt och solen stod som högst testade vi 2instincts-spön istället

23 aug

Kl.23.56

Idag har det varit helt sjukt trögt. Endast 2 små havsöringar och en tappad fisk modell större. Solen har även idag strålat på sitt bästa humör även om det blev lite molnigt på eftermiddagen. Vattnet är riktigt klart och vi undrar om det är det som gör fiskarna så tröga, i kombination med starkt solsken. Men kvällen med moln gav inget heller, mycket märkligt. Jag har provat allt från mikroflugor till stora Sunrays, flytlina ner till S6/S7 och koppartub. Men så här är det på laxfiske. Ibland vill de helt enkelt inte ta.

Helge hade en liten kastkurs vid Seapool på eftermiddagen och en av kursdeltagarna lyckades få en lax att hugga, men utan att fastna tyvärr..

Just nu ligger jag och funderar om jag skall ut inatt på havsöringsjakt eller upp tidigt på den tröga laxen… Vi får se vad det blev på nästa bloggning…

Vackra Gloppen

Old bridge pool

20130823_091627

Top pool – Med det mäktiga fallet som stoppar laxen. Foto: Robert

Kl.00.00

Kom hem efter att ha varit själv vid älven. Inte ett moln på himmelen och en måne som lyste upp älven gjorde så det blev tidig hemgång inatt också. Enda fångsten efter kvällsmaten var Robert som fick en lax på 102 cm i top pool! Resans hittills största. Grattis igen Robert! Nu har gänget fångat 12 laxar och 3 havsöringar.

Kl.18.55

Nu kom Mattias och Magnus precis hem och såg jätteglada ut! Mattias har fått en vacker honfisk på 84 cm! Mattias kom upp till Gloppen på eftermiddagen och har bara fiskat några timmar. De hittade en skuggplats och där stod fisken! Grattis Mattias!

Mattias med 84 cm

kl.18.16

Sol, varmt och trögt fiske har präglat eftermiddagen. Har inte hört någon få fisk, vi får se nu när alla samlas till ”kvällsmaten” Jag har bara gått en repa de senaste timmarna, sen tacklat upp och förberett mig för kvällen/natten. Inatt skall jag stänga blixtlåset och försöka fiska lite längre…

Mattias Hansson fiskar sea pool

Helge och Magnus

22 aug

Kl.14.44

Sitter innan middagen och tar varsin öl och summerar dagen hittills:

4 laxar 3 havsöringar

Jag hade bara en dragning på Otter pool, sen hände inget mer..  Solen gassar och det är underbart väder. Robert och Ola hade en spännande morgon. Ola fick en havsöring på ca 6 kg och Robert fick en fin lax på ca 7 kg. Båda fiskarna tog en ”Rotenon-fluga” som de båda brukar fiska med. Jag fick en fluga av dem som skall testas ikväll! För den som vill ha en kan den köpas på sportsbutikken.no

Nu är det mat!

20130822_091926

Ola med en underbart vacker öring

Rotenon

Underbart väder, underbar öl, underbara fiskekompisar!

Kl. 00.00

Blev inget för mig på kvällen. Tappade en fisk som troligtvis var havsöring. Hade laddat för ett sent nattpass när jag gick i vattnet efter att ha pissat. Vadar ut en bit när jag känner vattnet sippra in mellan benen! Perkele! Det var 2:a gången i år som jag hade glömt att dra upp dragkedjan i vadarna. Fiskade 5 min till då månen kom fram och lyste upp vattnet så jag valde att åka hem. När jag kom hem fick jag veta att Kjell Hitland fått en lax i 2,5 – 3 kilos klassen. Gonatt!

bild

Magnus med lax från seapool

Kl. 20.50

Efter en första summering runt middagsbordet har det kommit upp 6 laxar på 3 timmar, flera lusade. Vi har tappat ungefär lika många. Riktigt bra start eftersom de som var före oss inte hade fått någonting på 4 dagar.. (kanske för mycket vin på dem… haha) Nu ut igen…

Kl. 20.00

Det började bra!

2 poolen jag fiskade resulterade i ett hårt hugg, stark fisk, förvånansvärt lång drillning och upp kom en fin 81 cm lax!

Nu skall vi äta igen, sen ett havsöringspass…

TIME: 17.00-20.00
TEMP AIR: 15-17 ℃
TEMP WATER: ? ℃

matte

81 cm.. Tyvärr blev inte bilden så bra för jag fick ta den själv…

cb

Bild på Christer när vi var här i Juli i år

GLOPPEROCK!!

Ons kl 14.00

Då är man tillbaka igen: Gloppen på vestlandet i Norge! Förra året var det succé med 91 fångade laxar (se bloggning) , otroligt bra. Plus att vi fick fina havsöringar utöver det.  Skall bli intressant att se om även dessa dagar blir lika bra. Jag kommer att fiska 4 dygn medan de andra stannar en vecka. I år skall jag försöka få en stor havsöring också, fick en stor lax förra året så nu är det jakt på stor havsöring någon eller några nätter. (om jag orkar).

Kom precis hit efter att ha stannat i Laerdal 2 dagar på lite havsöringsfiske. Tyvärr var det bara laxar som högg, men det var kul att drilla dem på enhands klass 7!

Boendet här i Sandane är på klassiska Gloppen hotell – Ett gammalt anrikt och fräscht hotell där många fiskare har bott genom årens lopp. På väggarna hänger svartvita bilder på laxar och dess fångstmän och det känns riktigt mysigt att bo här. Maten håller mycket god klass och jag ser fram emot våra trerätters middagar tillsammans med de övriga flugfiskarna. Vi kommer att vara 12 st förutom Helge om kommer att åka runt och filma och fota de som förhoppningsvis fångar fisk. Just nu regnar det massor och jag tror älven kan vara ganska hög. Vi får se sen…

Snart är det middag och sen skall vi ut och fiska.. Återkommer ikväll….