En magisk vecka i Gaula

Bilder: Sivan, Christer m.m.

Häng med till Orkla eller Gaula 2011!

Det var dags för den årliga turen till Bjerkreim, men eftersom det rann 4 kubik och det var inga regntunga prognoser så började paniken komma. Vecka 26 är ju helig och ska ägnas till laxfiske. Jag skickade iväg ett par desperata mail och det ena gick till Leffe som har hand om Flaskhölen i Gaula, där jag undrade om de inte behövde en go gubbe till. Så en vecka innan fisket skulle börja så fick jag klartecken av Leffe.

Dag 1
Väl på plats så kändes det hett direkt, gänget som hade fiskat v. 25 hade avslutat med ett par fina fiskar och det gick ca 300 kubik i Gaulfossen. Jag började på lördagskvällen på den övre delen, affärssträckan som nog behöver lite lägre vatten (om man inte fiskar med mask). Varken kände eller såg något förutom en älgkalv som kom simmande i strömmen. De andra som fiskade de heta delarna kände heller inget.

Dag 2
Vaknade kl 7.20, faaaan! Hade morgonpasset fram till kl 8.00 och då klarade jag naturligtvis av att försova mig. Hoppade i vadarna, stoppade ett äpple i munnen och sprang ner i köket. Där satt alla som skulle fiska affärssträckan och flinade, ingen hade haft lust att väcka mig 🙁 . Försökte dock att spela cool och sa att det räcker med 10 min. Stressad börjar jag repa ut lina längst upp vid gropen. La ut så långa kast jag kunde med min sjunklina och njöt hur den hårda strömmen tyngde i linan. I det femte kastet sög det i och den underbara känslan spred sig i kroppen, JAG HAR EN.
Så då kunde jag ringa de andra 7.55 och säga att jag drillade fisk. De frågade om de skulle skynda sig bort men jag sa att det behövdes inte. Jag ville ta denna veckans första fisk själv. När jag 10-15 minuter senare landade fisken så hade jag bestämt att den skulle få gå tillbaka, men först ville jag ta ett kort på den som minne. Då var det bökigt att vara själv och jag använde alldeles för lång tid på land för att laxen alldeles säkert skulle skulle klara av en c/r. Så av respekt för den vackra fisken så avlivades den snabbt. Rickard, Lasse, Benny, Paul, Leffe och Sivan kom strax efter för att gratulera. 10,0 kilo vägde den. En underbar början på fisket!! Dock är det lite segt att bara få fiska fem kast den första fiskdagen när man är så het, men så är reglerna i Gaula. Rickard tog en vacker fisk på 5-6 kilo c/r.

Dag 3
Vaknade kl 7.00 och gjorde mig redo för att vara vid älven kl 8. Hade inte hört någonting från gänget som hade kört morgonpasset. På min promenad ner till Flaskan passerade jag forsen, ett litet pausställe för laxen mitt i ett långt strömstryk. Tänkte att här har ingen fiskat ännu pga att de tyckte att det gick lite för mycket vatten. Jag var bara tvungen att prova, mycket på grund av att det var här jag tog min 12 kilos förra året. Denna gång tog det TRE kast innan det sög mitt i den underbara blankfläcken. Denna gång ringde jag Paul som kom springande med håven. Han gjorde inga misstag och jag kunde släppa tillbaka en knallblank hona på ca 8 kilo. En fantastisk känsla att se den simma tillbaka efter några snabba kort. Efteråt gick jag ner för att tjata lite med Leffe och Sivan och för att sitta och njuta en stund. Efter att de börjat sin andra vända så kunde jag inte hålla mig längre så jag klev i igen 30 meter bakom de andra. Jag hade fiskat mig neråt ca 20 meter innan jag kunde ropa FISK! Nu fick jag glädjen att drilla en 8-9 kilos i ca 10 minuter innan flugan kom flygande mot mig precis när den skulle in för landning. Jag började att undra om jag skulle få fiska klart en vända åtminstone. Det är en fantastisk känsla när laxfisket känns så enkelt och naturligt, man bara vet att man kommer att få mer. Man förväntar sig ett hugg i varje kast. Denna känsla har jag haft ett par gånger innan, dock alldeles för sällan. Trots detta blev det inget mer för mig denna dagen. Lasse Landin lyckades att landa en fin 9 kilos på kvällspasset.

Dag 4
Lyckades återigen försova mig och missade hela morgonpasset. Jag använder allt för lite tid till sömn och alldeles för mycket tid till att tjöta med mina fiskkamrater.
Gick därför upp kastade lite i bruhölen som alltid känns giftig, dock utan resultat. Under tiden hade Lasse landat och återutsatt en fin fisk på 6 kilo.
Efter en underbar middag lagad av veckans kockar Rickard och Lasse så var det dags för den hetaste sträckan igen. Började i forsen igen och tappade en efter 5 minuter.
Sedan fick jag ligga i ett par timmar tills jag fick upp en av de vackraste fiskar jag fått, den vägde bara 6 kilo men hade helt fantastiska färger. Helt vita sidor och den underbart svarta ryggen som delas av med en skarp linje. Eftersom jag lämnat in den första fisken för rökning så tänkte jag att denna kunde bli en perfekt matfisk att filea.

Dag 5
På morgonen hade Benny landat en fin fisk på 9,6 kilo, ett nytt PB för honom.

Jag hann känna lite på en fisk innan Leffe fick sin första fisk för säsongen, 8,7 kilo.
Efter det så började älven stiga i snabb takt på grund av att det regnat hela natten och morgonen. Detta kombinerat med stormbyar gjorde att det inte blev något mer fiske denna dag. Det blev en bra anledning att fira vår fina start på fisket, mycket whiskey blev det. Älven gick från 140 till 600 kubik på en dag!

Dag 6

Bestämde mig för att ta en lång sovmorgon (som vanligt) och inte börja fiska förrän på kvällen. Jag hade gått ett par vändor utan att känna någonting. Tyckte att det inte kändes helt rätt. Ville komma under ytströmmen men ändå kunna kunna kasta tvära kast för kunna behålla farten, därför bytte jag till en sjunk 2/3 och kortade tafsen.
Solen kom också precis fram och därför blev det en solfluga. Jag hann bara göra några få kast i gropen innan det drog till i linan. Efter en härlig kamp så kunde jag landa en fin lax på 8,1 kilo. Denna fisk blev en gåva till en i gänget som inte fått någonting. Som tur var tog han min förfrågan på ett positivt sätt.

Dag 7

Våldtäkt
Detta skulle visa sig att bli min bästa dag i mitt fiskeliv. Jag kom ner till vindskyddet vid 8 tiden. Leffe och Sivan hade inte kommit ännu så jag satt och väntade lite. Kunde dock inte hålla mig länge så jag gick i mitt på sträckan för att fiska mig neråt.
Precis när jag kom förbi vindskyddet så kom mina fiskekamrater ner och jag fortsatte att fiska ner på hovstadsstryket, ett ställe jag inte lagt mycket tid på denna vecka. Precis innan älven går ner i ett långt forsande parti så sög det i igen. Fick till ett långt kast och flugan hann knappt landa innan det högg. Jag hade inte lust att stå här och drilla så det blev 100 meter ”walk the dog”. Upp med spöt på ryggen och promenera, konstigt att de bara följer med. Väl uppe vid min utvalda landningsplats så kunde Siv håva en underbar fisk. Vi vägde den i håven till 11,8 kilo men sa att den var på 11,5 så att vi var på den säkra sidan. Att släppa tillbaka en så stor och blank fisk var något av det härligaste jag gjort. Tänkte på de 11000 romkornen hon kommer att släppa i höst. Läst en undersökning som säger att 94% av fisk som är återutsatt ej blir återfångade innan leken. Detta är märkt fisk som har överlevt återutsättningen. Med det resultatet så ser jag ännu större anledning att sätta tillbaka fisk och ju större desto bättre!
Efter att ha kokat kaffe till mina kamrater så var det dags igen. Fiskade ca 10 minuter innan jag drog i en i hemtvistningen. Fisken stångades utanför mig ett par minuter och det kändes ungefär som vanligt. Sedan gjorde den en 50 metersrusning i ganska lugn takt. Stod och följde min lina när det brakade till 10 meter ovanför där min lina gick ner. Den såg riktigt stor ut! Den hade gått uppströms och därför skapat en båge på linan i strömmen. Den pressen gillade den inte så det var därför den hoppade. Sedan hände det, den tvärvände och drog med full fart ner nedströms. Den tömde rullen på linan och runningline och 150 meters backing på ca 7-8 sekunder. Det gick så jäkla fort att jag hann knappt reagera, visst skulle jag sprungit efter, lossat bromsen eller vad som helst. Nu försökte jag bromsa den lite innan den nådde nacken med det resultatet att tafsen brast. Under några sekunder hoppades jag att den hade vänt men så var inte fallet. Stod kvar i chocktillstånd och kände mig riktigt våldtagen. Men samtidigt väldigt glad och ödmjuk inför denna fisk som vann på ett underbart sätt.
Var tvungen att vila lite innan jag kunde gå i igen. Fick en tröstfisk på 6 kilo som fick gå tillbaka vändan efter. Tappade två fiskar till detta pass! Tänk, jag fick drilla fem fiskar på detta 8 timmars pass, och inte vilka fiskar som helst!!
Leif fick en vacker hane på 11,0 kilo.

Sammantaget var detta en helt fantastisk vecka. Jag har aldrig fiskat så lite på en Norgevecka (man vill ge de andra mer möjlighet när man har sådant flyt) men ändå landat 6 laxar med en medelvikt på 8,3 kilo, blivit våldtagen och haft många hugg och dragningar.
Nu väntar jag bara på få komma tillbaka tillsammans med Mattias v 33.