Emåns första vårlax 2009!

Sön 17 Maj 05:45

Framme. Andreas i position i homepool.. 03:00 So it begins. Spel pjäserna har flyttats kraftigt på ett år Förra året smög jag iväg med sovande barn i sängen, i år fick jag hämta hem min som 02:30 innan jag kom iväg I bilen berättade robin att han fått se något som jag kommer ihåg att alla killar drömde om i den åldern. Nu drömmer jag om laxen. Förra året var jag först och ensam i ån. I år har många flugor redan simmat i strömmarna och det är fullbokat hela laxfisket. Minkar har redan jagat där, de har sett fisk men ingen fångad. . . . Ännu

08.05

Det gungar… Här kanske det gömmer sig en 20-kilos..

11:45

Oj oj. 300 i puls.. Stod i läge där jag fick en förra året. Helt perfekt framför mig går det upp en jättelax. Den visar sig 3 gånger irriterat. Slår hårt med stjärten. I det 4:e kastet drar den till i flugan.. men släpper. Fan! Jag byter fluga, samma sak… En försiktig dragning, sen inget mer. Jag provar allt men inget händer. Nu skall jag gå runt till andra sidan. Tvi Tvi.

13:30

Väderomslag igen, solen strålar och fiskarna jag hade kontakt med syns inte längre. Men ikväll ska det mulna på mot kvällen…. -Då tar vi dem……

14:35

Fiskmästare Håkansson bjöd på lunch, köttfärssås o spagetti. Och på toppen av det en skottsk favorit, sticky toffe pudding. Den knockade både mig och Andreas nästan ur vadarna En slummer i solen. Snart spöböj ;-).

114 cm och 20 kg!

20:58

Telefonen ringer, Andreas är på väg hem. Fan precis när jag plockat ihop mina prylar så gick det upp en fisk och visade sig på garagenacken sade han. Gå ner och prova Jonas! Jag knallar ner, träffar några vänner som ska fiska i morgon. Dom berättar också om fisken. Ok tänker jag, vi tar några kast. I andra kastet drar det till när flugan bara landat. Det blir en tung kamp, jag får assistans med att bli av med mobil och nycklar. Jag måste i, laxen har rusat ner under bron och jag förbereder mig på ett dopp När jag vevar in löslinan märker jag att laxen gått tillbaka upp igen. Jag följer sakta till en plats får det är lättare att landa. Jag börjar misstänka att något inte stämmer med fisken. Efter några tunga vändor får vi svaret. En baggot! (laxhona som ej har lekt) Jag väger och mäter denna ovanligt stora olekta honfisk . 114 cm och otroliga 20 kg. Mitt livs största fisk! Hur kul som helst men inte blank. Den tar jag i morgon.

Snart spöböj igen /Jonas.

Mån 06:00
Rise and shine. Dags för en ny dag vid underbara Em. Får se vad man ska fånga för konstigt i dag? Gårdagens fisk ”baggot” har Kent aldrig hört talas om här i Em. Men idag blir det blankt.

13.00 ÅRETS FÖRSTA PÅ LAND!!!!

Nu blev det åka av igen. Samma plats men annan fluga. Även denna lax var lite konstig. Det är en omlekare, en hona som lekte hösten 2007 gått ut i havet och nu återvänt för lek igen. Därför är den lite färgad redan. Troligen kom den väldigt tidigt också. Enligt Göran Ulfsparre och fiskmästare Håkansson. Så är det årets första vårlax. Tjo ho! Men eftersom den var lite färgad lät jag henne gå tillbaka. Längd 101cm vikt 11,5kg garage nacken . Snart spöböj igen.

19.30 Mer fisk är på gång upp i ån!!!

Kort efter att jag fått min lax sjönk Emån med ca. 15 cm  och kort därefter höjdes nivån igen och nu är den säkert uppe i optimala 20 m3/s.. Flera laxar har setts i seapool och nu på kvällen väntar vi på de nystigna i våra pooler.. Har inte tid att prata mer nu.. Det är hett!!!!

20.35
Fiskmästare Kent Håkansson gör ett eveningcast i seapool. Snart dags att dra sig hemåt till Götet igen. Ån var låg i morse, men har sedan stigit hela dagen. Det ihållande regnet har slutat och det är en klar och fin kväll. Det luktar lax….