Grillad hare och vilse i pannkakan
Just så började vår fantastiska helg nere i småländska Strömhult. Av en hård smäll vaknade jag och min son Robin i bilen. Mattias som körde mumlade något om en hare. De e lugnt sa jag, den gick nog under, men icke. Efter några hundra meter började det skrapa misstänkt under bilen. Den kanske sitter kvar sa Robin sömnigt från baksätet. Nä tyckte vi, de brukar studsa. Men ljudet ökade och vi var tvungna att stanna. Rutinerade fiskare och friluftsmänniskor som vi är så hade vi ju ingen ficklampa med oss utan fick använda oss av den moderna jägarens fackla, mobiltelefonlampan. I ljuset från detta fantastiska sken kunde vi konstatera att den lilla vita jösse lyckats slå sönder hela spoilern och tagit med sig plastbitar upp in mot kylaren där han nu satt helt fastklämd som i ett grillgaller. Efter vi plockat bort haren och en hel hög med plastbitar, bundit upp underredet och tejpat fast resterande delar av spoilern kunde vi fortsätta.

Haren fick plötslig huvudvärk

Nu fortsatte vår lycka, mycket rutinerat igen så hade vi givetvis ingen vägbeskrivning med oss. Men ännu en gång så fick stor hjälp av de moderna hjälpmedel det finnas att tillgå. Två stycken gps navigatorer hade vi med oss, och kände att vi var på rätt väg. Men… det räckte liksom inte ända fram, vilket hade varit väldigt tillfredställande då ingen av oss visste riktigt var vi var. Nu fanns hjälpen tryggt inom räckhåll, fram med mobilerna igen och kontakt var skapad. Och det är ju inget problem för en kompis som varit framme de senaste timmarna och fått diverse drycker serverade att göra en utförlig vägbeskrivning för en något stressad storstadsbo med en helvetesvecka i ryggsäcken. Till slut fick vi ordning på skyltar, vägar, åar, hus och andra saker vi passerade allt stämde enligt beskrivning. Men lite vilse kände vi oss allt när vi satt där i mörkret i bilen mitt i skogen utan täckning på mobilerna.

Väl framme möttes vi av Bengt , ett gott återseende sedan tidigare fisketräffar. Bengt som antagligen kände av vår stress och vet vad som gäller, försåg oss med varsin whiskey innan vi ens hann ta av oss skorna, artigt frågades Robin också. Jag tror nog att det får vänta något år sa jag. Robin höll med och fick smaka lite av undertecknad, det var nog inte riktigt hans smak så det blev äppeljuice istället, ser likadant ut, smakar mycket bättre sa Robin. Vi hälsade runt och kunde konstatera att vi hamnat i ett väldigt gott gäng.

Alla var ju givetvis jättehungriga så jag satte fart med maten. Med gemensamma krafter fick vi mat på bordet inom 10 minuter. Till förrätt fick vi stå ut med, havskräftor, blåmusslor i vin och vitlök, räkor, krabbklor, hummer och diverse såser samt bröd. Varmrätten; ugnsbakad torskrygg med pepparrot, lyxräkor, skirat smör samt dillpure blev kronan på verket. Ingen orkade ens tänka på dessert, så den sparade vi till lunchen nästa dag.
Vi fortsatte långt in på småtimmarna med pokerspel och världsproblemslösningar och gott om skratt, ett riktigt härligt gäng.
06.00 vaknade jag av aktivitet i stugan, alla var redan uppe och det var full aktivitet med frukost och riggning av fiskeprylar. Henke från Loop var med och hade mycket generöst tagit med sig olika spön och rullar som vi fick möjlighet att prova på, tror faktiskt han sålde några spön den dagen. Jag har i alla fall blivit kär och ska köpa mig ett nytt.

07.00 gick startskottet, vi hade bettat om största fisk för att få in lite tävlingsnerver i dagen. Vi började i ganska kallt och väldigt mörkt Strömhult och det var ingen vidare aktivitet på fisken. Men när det började ljusna lite så kom de igång, man såg böjda spön och folk som tjoade lite varstans. Fisken var i fin kondition och bjöd upp till ibland riktigt bra fighter. Vid lunch hade alla utom Bengt fångat fisk.

Robin drillar (bättre kvalitet – dubbelklicka på Youtubeloggan och sen ”titta i hög kvalitet”)

Vi trodde att Magnus ledde med en fisk som uppskattats till ca 5kg. Det visade sig senare att den vägde inte riktigt så mycket och att jag var i ledningen på min 3,9 kilos. Se film här.. Nu var racet igång igen efter en snabblunch med fisksoppa och många fiskehistorier. Fisket upplevdes lite trögare efter lunch, men satte tidvis fart igen. Jag fiskade ihop med min gode vän Andreas. På mindre än 15 min drog han 3 st fiskar på samma plats. Samtidigt hördes glädjetjut från andra sidan, Mattias hade fått en stor fisk och var nu i ledningen, en kraftfull något färgad hane hade slukat flugan och var nu tyngsta fisk. Denna på ca 5 kg.

Mattias regnbågsrekord på 5,0 kg och tävlingens största fisk.

De flesta fiskarna låg på +3kg och var roliga fighters. Dagen lider mot sitt slut och huggperioderna avtar samtidigt som det börjar bli rejält kallt. I slutsekunderna krokar Henke en fin fisk i mellanpoolen som han har att göra med en stund, Mattias är med och filmar samtidigt som han följer kampen nervöst. Fisken var stor och kraftig och gav lite nerver till tävlingen, men räckte inte riktigt till. Så Mattias blev årets vinnare av Strömhult båge cup.

Henke drillar (bättre kvalitet – dubbelklicka på Youtubeloggan och sen ”titta i hög kvalitet”)

Totalt fick vi 23 feta Regnbågar fördelat på alla i gänget. Bengt som var ensam utan vid lunch, visade var skåpet skulle stå och hyfsade till siffrorna med två fina fiskar på eftermiddagen.
Vi på fiskeresor.nu tackar för en fantastisk helg och hoppas på återseende nästa år.
Nu siktar vi in oss på Skottland och river Tweed i februari samt river Dee i mars och april. Glöm inte att anmäla ditt intresse till Dee vi börjar att ta in bokningarna nu.
Snart spöböj igen……Jonas

Foto: Robin och Mattias

Video: Mattias

6 min bonanza i Strömhult (bättre kvalitet – klicka på Youtubeloggan och sen ”titta i hög kvalitet”)