alskdöaskd

Bridge of Livet – några hundra meter från Glenlivet destilleri

Semester och lite fiske!

Efter två hårda fiske/jobbveckor i River Dee så var det dags att koppla av lite. Jag hade fått förmånen att med 3 kompisar fiska på den underbart vackra sträckan Dinnet i 3 dagar. Dessa 3 dagar var i slutet på veckan så jag bokade upp 3 spön på Commonty de tre första dagarna till kompisarna och själv tänkte jag och Amanda se vad som fanns i bygden, förutom älven.

Amanda kom upp på lördagen och hann precis bekanta sig med våra v.14 gäster innan de åkte hem på söndagen. Vi hämtade Calle, Rickard och Fredrik på flygplatsen och begav oss till vårt nya boende; Greenlands, denna gång ett lite mindre hus än Ballogiehouse. Amanda började direkt googla vad som fanns att göra i närheten och lade upp ett schema som bestod av ridning, besök på Glen Muick och Whiskydestilleri. Jag hade bara en önskan: Evening cast på Banchory som ghillien Walter hade föreslagit på lördagen.

bild-kopia

Hästen fick visa vad den gick för när Amanda red ut!

Måndagen blev således ridning på Glen Tanar Estates turridning, riktigt roligt och ibland rena skräckupplevelsen! Guiden frågade om jag ville galoppera och jag gillar ju action så jag sade ja. När hästarna sedan började springa snabbt så blev de helt okontrollerbara och började tävla med varandra. Min fot lossnade från stigbygeln och jag höll på att ramla av.. Till slut stannade de och jag kunde andas ut. Roligt med lite spänning tänkte jag. Sedan testade vi två gånger till och det gick bättre. Vi hade kul och det var mysigt att rida ut i täta skogar, öppna vidder och över småälvar i skogen.

På kvällen fiskade vi Banchory där det hade tagits två springers på eftermiddagen, så det kändes riktigt hett. Amanda hade en dragning och jag kände inget. Killarna kämpade på Commonty, hade några dragningar och tappade en springer vid landningen.

Här var det Amanda som bestämde över hästen – I mitt fall bestämde hästen över mig…

Zeb Helde och vår trevliga guide

Hjulbent efter alla år på hästryggen

Tisdagen
Blev en långtur till Dunnottar Castle, en vacker slottsruin någon mil söder om Aberdeen, Det var väl värt att åka dit. Det började byggas på 1400-talet och här har det varit många strider och många människor har fått sätta livhanken till. Sen åkte vi till Stonehaven, årets by i Skottland 2009 men det var inget för oss. Lite hus, en hamn och inget mer. På kvällen tog vi en mysig promenad ner till grabbarna på Commonty, som hade det lugnt. Några tappade fiskar men ingen springer ”på land”.

bild

Underbara Skottland!

Underbart vackert några mil söder om Aberdeen – Dunnottar Castle, byggdes på 1400-talet

Springer!!!

Rickard i position på Otters trap – Commonty

Onsdagen var Amandas sista dag hos oss, jag skulle köra henne till Spey där hennes pappa Pelle fiskade. Men först blev det ett besök uppe på fjället. Vackra Glen Muick där River Muick börjar, som sen mynnar ut i Dee. Här snöade det och fjället var fullt med kronhjortar, moripa (grouse) och flera rovfåglar. Riktigt vackert här!
På eftermiddagen åkte vi till Glenlivet, ett i mängden av destillerier i Speydalen. När jag steg ut ur bilen vid Glenlivet doftade det malt och jäst, hela dalen doftade underbart av whisky! Här blev vi rundvisade med några amerikaner och turen tog ca en timma. Efteråt fick vi prova tre olika Glenlivet: 10-, 12- och 15-årig. Självklart köpte vi med oss en flaska (Scapa!) hem. På Commonty fick Calle en springer på 11 pounds! Rickard tappade en vid Oters trap och de såg en del fisk röra sig uppåt i systemet.

Fullt med stora kronhjortar på fjället

Kapital bock

Boendet denna veckan

Här doftade hela dalen whisky

Väl värt ett besök

Hej då Amanda och nu var det Dinnet som gällde!

Eftersom det varit så kallt + lågt vatten länge så hade jag inte några större förhoppningar att få fisk någon av dessa tre dagar. Det skulle bara vara kul att få fiska på Dinnet, alltid kul med nya sträckor. Min fiskekompis Hadi, som fiskat de flesta av alla Dees sträckor, tycker att detta är den finaste sträckan i Dee.

Vi träffade våra ghillies Alastair och Colin, lottade fiskeplatserna och jag fick börja överst på östra sidan med Alastair. Dinnet är en lång sträcka på 3 miles (4,8 km) med nästintill perfekta pooler hela vägen. Alastairs Landrover Defender gick varm mellan fiskeplatserna då det var oframkomligt för vår lille Audi.

Alastair, Rickard, Fredrik, Don och Gordon

Defendern var perfekt på de svårframkomliga skogsvägarna

Alastair och Calle alias Charlie…

Vi körde hårt första dagen men såg inte en fena, några kelts första dagen och en förmodad tappad springer för Rickard, fisken högg och tog 50-60 m lina direkt innan den sen lossnade.

Andra dagen på Dinnet (fredagen) var ungefär likadan, inte många fiskar syntes till, flera kelts kom upp men ingen springer. Bara att fiska en så fin sträcka som Dinnet är helt underbart, fisken är bara bonus…

Happy Charlie!

Bra att det går att fota samtidigt som kameran filmar…

Sista dagen så hade vattnet gått upp en del och Alastair fick sms från Sean Stanton, head ghillie på Ballogie-Estate, där han skrev att mycket fisk var på väg upp och våra ghillien hoppades att de skulle nå oss under kvällen. Detta var också första dagen jag såg ny fisk. Hade en som visade sig precis på en kastlängds avstånd, men den simmade vidare eller ville helt enkelt inte hugga på min fluga.

När vi sedan samlades på eftermiddagen bestämde vi oss att fiska in i mörkret istället för som tidigare planerat gå ut och äta i Banchory. Det blev ett bra beslut.. Calle hade tidigare sett en fisk överst på sträckan och ville fiska på den igen, så vi två åkte dit. Jag fiskade poolen nedanför och kände inget. När jag sedan gick tillbaka till Calle såg jag hur det högg och det ”rasade” ut lina från rullen. Fisken hade tagit flugan och stuckit nedströms direkt! Kampen började och jag fotade och filmade hela tiden. En fin springer på 15 pounds beachades erfaret in till land. Efter den fisken fiskade vi inte mer och det kändes som en perfekt avslutning på härliga 3 dagar på Dinnet.

VIDEO, PRESS PLAY!

Jag fiskar Bruaich pool

Highburn och 29 pool

Logie – underbar pool

Längtar redan tillbaka och om jag får förfrågan varje år så kommer jag inte missa dessa dagar. Det var perfekt med vilodagar tillsammans med sin kära för att sedan fiska stenhårt på en fantastisk sträcka. Nästa år hoppas jag på lite mer fisk så högt i systemet.

Jag kommer snart tillbaka till Dee för att fiska höstveckan, v. 40. En underbar tid att vara här och det är mängder av fisk i älven. Det stiger även då blank fisk som vi fångar men mestadels är det färgade laxar vi får. Det finns några platser kvar och det är många som funderar. Fundera inte för länge för då är det försent om man vill åka med. Vi bor i stora Ballogie house och fiskar Crathes, Dess, Kincardine och en sträcka till som inte är klar ännu. Hör av er om ni vill med! MAILA

Snart skall Skjern aa testas, återkommer ev. med en bloggning därifrån.

Snart hugger det igen! / Mattias

Colin, jag och Alastair

Alastair har ett av de bästa ghilliejobben i Dee