Söndag 27 mars.

Skål! Nu har vi 2 veckor framför oss!

Kl.12.27

Då var det äntligen dags för årets Skottlandsresa. Jag (Mattias), Jonas, Mikhael och Dennis sitter på Köpenhamns flygplats och väntar på flyget till Aberdeen. Vi är mycket förväntansfulla och har sett fram emot denna resan ända sen vi lämnade Skottland förra året. Då fick vi 35 springers. Johan, Claes, Loris och John kommer att möta upp i Aberdeen, där vi landar ungefär samtidigt. Lars Terkildsen kommer att fiska med en grupp om 8 st på andra sträckor så här är en del svenskar denna veckan.

I år ser förhållandena väldigt bra ut. Dee hade en flom i tisdags på 6 fot över normalvattenföring. Det har säkert lockat upp en hel del fisk från havet och det bevisades i torsdags när Hadi tog en lusad springer ända uppe på Aboyne Castle. Igår drog han en 15 – pundare på samma sträcka. 2 fiskar på 3 dagar är mycket bra , den fisklösa dagen var det strålande solsken och han sa att det kändes som 25 grader.

Årets v. 13 kommer vi fiska Banchory, Aboyne castle och en för oss ny sträcka Lower dess. Lower dess tog älvens största sprnger i fredags på 20 pound. Hoppas fiskens storebror är kvar…

Vädret kommer enligt klart.se bli varmt med en dagstemperatur mellan 10-17 grader och regn från onsdag. Om det blir som prognosen säger kommer det troligtvis en flom på fredag eller lördag då det kommer 12 mm regn och 17 grader på dagarna. Finns det snö kvar på fjället lär den smälta ordentligt de dagarna. Den flommen kommer vi ha nytta av v.14. /Mattias

Vi flög över Dees mynning i Aberdeen, bild från min plats.

Kl.23.59

Nu har vi installerat oss i huset: Vi bor i en jättefin och fräsch 2-våningsvilla. Flugbindning, öl och whisky har stått på kvällens program. Nu är det sent och vi skall lägga oss. Undrar vad morgondagen har i sitt sköte?

Gonatt! /Mattias

Lunch i en underbar miljö.

Måndag 28 mars

Vi vaknar i vårt fina hus vid 7-tiden och tittar ut genom köksfönstret. Solen är precis på väg upp över de röda kullarna. Natten har varit kall och det är tjock frost på bilarna.

Jag, Johan och Claes börjar på Banhory och Mattias, Dennis och Micke kör på uppe på Lower Dess samt John och Loris uppe på Aboyne Castle

Direkt när vi kommer fram ser vi fisk på flera ställen, vi lottar och kör igång.

Johan har en dragning som han tyvärr inte lyckas kroka och jag likadant. Efter detta som vi trodde skulle vara början på en riktigt händelserik dag händer faktisk ingenting. Och detta verkar flera beats känt av, det fångas endast ca 12 fiskar på hela älven.

Killarna uppe på Lower Dess (Mattias, Mikhael och Dennis) har haft lite mer aktion, tyvärr ingen Springer men massa frisk luft samt en kelt var.

Nu har vi avnjutit en fantastisk middag och börjar ladda batterierna inför morgondagen.

Snart spöböj ….igen /Jonas

Hoppas att få med hugg+drillning

Eoin och Dennis lägger upp taktiken

Dennis på Lower Dess

Måndag 28 mars

Mattias med 72 cm springer

4 Kelts
10 dragningar

Vatten: 4 grader, 1,9 fot (woodend) sjunkande
Luft: ca 8 grader, mulet, 5 m/s

Tisdag 29 mars

Reseledarna hade tur idag!

Jonas med 78 cm springer

Dagens resultat:

2 Springers (Dess och Banchory)
2 Kelts
8 dragningar

Vatten: 4-6 grader, 1,7 fot (Banchory) sjunkande
Luft: ca 8 grader, mulet, 3 m/s

kl.23.45

Hela dagen har känts ganska trög. Jag (Mattias) tappade en fisk direkt på morgonen. Det kom ett steg med fisk och samtidigt fick jag fast en fisk som tyvärr klev av efter ca 2 s. Troligtvis en ”running fish” som reflexhögg flugan.

Det har varit perfekt fiskeväder idag också. Fåglarna kvittrade hela dagen om att våren äntligen är här. Påskliljorna har slagit ut i hela sin prakt på huggplatserna. En helt underbar dag helt enkelt.

Tempen steg i vattnet från ca 4 grader till nästan 7 grader nere på Banchory. Jag fiskade först med hover och sjunkspets, sen bytte jag till Flyt/Hov/Int, utan sjunkspets. Vattnet är kristallklart så jag körde med tunn tafs och smal fluga. Hade messkontakt med min Dee-ghillie Hadi som tyckte jag skulle köra enligt denna taktik. Perfekt att ha ett deeproffs att ringa.

Somnade på eftermiddagen vid älven och vaknade av att regnet föll i mitt ansikte. Sov säkert 35 min, vaknade kanonpigg. Gick över på left bank eftersom Dennis och Mikhael körde på right bank. Detta skulle visa sig mycket givande: Kl 19.40 drog det i på Stressflugan som denna gång mätte ca 11-12 cm. Fisken blev helt galen och gjorde några rejäla rusningar och 3 mycket argsinta hopp! Trodde ett tag att det var en 15-16 pounders fisk men det visade sig vara en 9 pundare. Ett stort tack till Dennis som kom runt (tog bilen) med kameran för att fota fisken. Min kamera låg dessvärre på tork efter ett litet bad i Summer pool. Den lever tack o lov.

Strax innan min fisk hade jag fått ett sms av Jonas som skrev att han hade tagit en 78 cm fisk uppe på Dess!

Nu skall jag gå igenom 45 mail, sen sova!

Gonatt!

Onsdag 30 mars

Mikhaels fina 12-pundare

Dagens resultat:

2 Springers (Aboyne Castle)
1 Kelts
5 dragningar

Vatten: 5,8 grader, 1,6 fot (Woodend) steady
Luft: ca 8 grader, regn, 7 m/s

Nu är vi hemma efter en riktigt hård dag, alla har fiskat stenhårt med varierat resultat.

Mikael regerade med inte 1 utan 2 riktigt fina fiskar från Aboyne castle, båda fiskarna tog på flugor som vi har med oss till försäljning från vår kompis Andreas Elfström. Den första var en superfin morgonfisk på fina 12 pund ca 5,4kg. Och sedan fullbordade Mikael sin perfekta dag med en kanonfisk till på kvällen i den fantastiskt vackra poolen ”Lorne”.

Utöver detta så fångade Claes sin första Skottlandsfisk, tyvärr en Kelt men kul ändå. Vi andra hade dragningar, tuggningar mm. Mattias som smög ut på min kvällsplats hade otur idag, när en fisk tog flugan perfekt på bitplatsen krokade Matte men inget blev kvar…när han kollade flugan hängde den bak o fram!!!!

Nu är det middag.

Snart spöböj igen…….Jonas

Claes och Johan lunchar i en av våra fishing huts

John och Loris Lunchtime. Foto: Jonas

Torsdag 31 mars

Bild över Banchory beat tagen från "the fishinghut" Foto: Dennis "gösen" Lantz Hagström

Johan besviken efter en tappad fisk på Banchory

3 Kelts
7 dragningar
3 tappade fiskar

Vatten: 5,6 grader, 1,6 fot -flom, (Woodend) rising
Luft: ca 10 grader, regn, 10 m/s

När vi vaknade i morse öste regnet ner. Flom tänkte jag när vi åkte ner till älven. När vi kom dit hade älven bara stigit 4 inches och var steady. Fick då ett sms från Jonas som skrev att han hade tappat en stor springer på Dess! En stund senare tappar han en till…

De verkar vara försiktiga hugg idag tänkte jag. Då hör jag Johan ropa: Fisk! Jag springer dit och får till min besvikelse se en keltdrillning. Kort därefter ännu en keltdrillning…. Sen går han upp och fiskar i strömmen under bron och får en dragning som rycker slingan ur händerna på honom. Det var troligtvis en springer, den högg precis när flugan landade och den var nog på väg uppåt i systemet; en sk ”running fish”. På samma repa får han återigen en dragning där fisken sitter kvar en stund men lossnar ganska snabbt. Jag stod bredvid honom och tog ett kort som tydligt visar hans besvikelse.

Vid lunch började älven sen stiga och vi fiskade inte så hårt. Vi var hemma tidigt och tog en liten återhämtningskväll, ganska skönt faktiskt.

Vi är mycket förväntningsfulla om morgondagen, kommer älven fortsätta stiga eller sjunker den? På lördag skall det regna 8 mm i Ballater, så då kommer det nog en ny liten flom. Bra för nästa vecka! /Mattias

30 punds springer tagen på Birse!

Igår kväll när jag var på Upper Dess och motfiskade Birse togs det en 30 punds fisk! Tänk om det var den som försökte hugga på min fluga när den var felvänd….

30lb Springer tagen från Birse igår av Marko Hannonen från Finland. Fisken mätte 110 cm och tog en sunray shadow. Hans tredje fisk för dagen..

Fredag 1 april

Dennis med sin vackra 13-pounds springer!

3 Springers
4 Kelts
13 dragningar
8 tappade fiskar

Vatten: 6,4-8,2 grader, 2 fot, (Woodend) morgon sinking och sent på eftermiddagen rising
Luft: ca 14 grader, mulet, lite regn, 11 m/s

Rise and shine!!! Upp o hoppa, flommen är på väg ner vi måste fiska hårt…nu kommer dom!!

Flommen igår kväll, har lämnat spår av förvänta efter sig. Vi hoppas ju att laxarna som stiger på flommen kommer försöka hitta viloplatser i vår pool när vattnet sjunker sakta. Och det är precis vad som sker, dagen för oss på Banchory blir riktigt spännande, vi fångar 3 springers, 2 kelt, 2 öringar samt tappar och missar flera.

Även på de högre sträckorna händer det grejer, alla har varit i fisk på något sätt, men tyvärr ingen på land.

Vid lunch berättar Dennis att han hat haft 3 dragningar och vill prova det stället igen efter lunch.

Sagt och gjort, 5 kast sedan så sitter den där, kampen blir ganska tung där fisken inte vill lämna sin ståndplats. Till slut går allt vägen och Dennis drillar försiktigt fisken för landning. En fantastisk fisk på ca 6kg

Vi kämpar på hela kvällen, men inget mer händer.

I morgon har jag och Mattias Lower Dess, vilket jag tror kan fungera nu när fisken är i rörelse. Det får vi se om några timmar. dags för lite sömn. Gonatt

Snart spöböj igen

Liten film från idag… Sekvens 1: Mattias tappar fisk. Sekvens 2: Jonas tappar fisk. Sekvens 3: Jonas sätter tillbaka fisk.

En av Jonas 2 springers idag

Alec och Mattias på bron i Aboyne

Team Claes och Johan

Ghillien Jim Cowper och Mattias snackar om 30-pundaren som togs i förrgår. Den är fortfarande kvar i Irrigation pool. Jim sa att den hade krokats 5 dagar innan och fighten höll på i 25 min innan den släppte.

Loris på Lower Dess. Han tappar en fisk en stund efter detta kastet.

Lördag 2 april

Claes med sin livs första springer!

2 Springers
3 Kelts
8 dragningar
4 tappade fiskar

Vatten: 7-8,2 grader, 2-2,8 fot, (Woodend) rising
Luft: ca 13 grader, mulet, lite regn, 11 m/s

Sista dagen och sista chansen för våra deltagare att få böja spöet mot de silverblanka. Flommen hade förändrat möjligheterna för fiske, och vissa pooler gick helt enkelt inte att fiska längre.

Efter att vägt olika förhållanden mot varandra beslutade vi att störst chans var nere på vår sträcka i Banchory.  Johan och Claes som hittills inte landat någon fisk fick möjlighet att byta sträcka, vilket de givetvis gjorde. Jag och Mattias lämnade av dem på Banchory och åkte sedan upp till Lower Dess.

Här hade vattnet som höjts hela natten tagit bort nästan 80% av poolerna och det gick nästan bara att fiska vissa kanter och strömmar. Vi hade också tillgång till en pool på Upper där vi hade en ficka i flommen på 20m som vi bestämde oss för att det var vår bästa chans. På väg upp dit ringde Mattias mobil…-En glad Claes här, hördes i luren. Satsningen på Banchory hade gått hem redan innan lunch och Claes hade landat sin första springer. Vilken lycka, sista dagen och hela resan var gjord.

Alla fiskade hårt under dagen och flera var i kontakt med springers, men närmast kom Mikael på eftermiddagen som tappade en samt till slut lyckades landa en fantastiskt fin 8 pundare.

På kvällen slutade jag och Mattias fisket vid 17 tiden för att förbereda oss på kvällens middag med andra fiskare, arrangörer mfl uppe vid Potarch. Det blev en riktigt trevlig tillställning med mycket nya bekantskaper och härliga berättelser.

Sedan var det en sväng på byn innan de slagna hjältarna tog en stärkande promenad hem i den ljumna natten.

Tack alla för en riktigt härlig vecka, nu kör vi en till!!

Snart spöböj igen…Jonas och Mattias

Veckans fångststatistik, observera att Banchory inte är med fishpal...