Krefta fly anno 2014!

Då var det dags igen! Jakten på Emåns giganter: Krefta fly på anrika Em!
Denna årligt återkommande helg startades av Jonas och Camilla 2006 och har ägt rum varje år utom förra året då Tony firade sin 50-årsdag dessa dagar. Vi startar alltid på fredagen med kräftskiva och fiskar lördag och söndag inklusive gemensamma tidpunkter för mat. Första året jag var med drog jag mitt PB, en öring på ca 9 kg. Krefta fly har mest fokus på samkväm med vänner än hårt fiske vilket är mycket trevligt. I år var det för mig några nya fiskevänner jag fick festa / fiska med vilket alltid är kul!

196166_10150156674802394_5529446_n

Mitt öring-PB

Ems herrgård. Foto: Tony Gallipoli

…..Men mitt helgäventyr började redan på fredag morgon då jag, min flickvän Amanda och hennes pappa Pelle for ut i skogen för att plocka svamp. I kanonväder åkte vi ut till ett nytt ställe som Pelle ville pröva och i början gick det väldigt trögt. Efter ca 45 min hade vi bara hittat några få kantareller och några halvruttna Karl-Johanssvampar. Jag passerade då ett område med massa konstiga svampar som jag bara gick förbi. Det var ju kantareller jag var ute efter. Efter en stund kommer Amanda med en sådan ”konstig” svamp i handen och frågar Pelle vad det är för svamp. – Ooooooh det är en svart trumpetsvamp, säger Pelle. Var hittade du den? – Hellre 1 trumpet än 10 kantareller!

10348359_10152644474602394_5925393305992269199_n

Lättplockade men väldigt svåra att hitta!

– Ca 400 m längre bort säger Amanda. Jag fyllde i och sa att jag såg också några av dessa svampar. Vi vände genast om och försökte hitta området på vinst eller förlust. Efter en halvtimma hittade vi det! Ett område på säkert 10 x 10 m täcktes av denna svårhittade och för oss sällsynta svamp. Vi rensade området och kände oss mycket nöjda efter det. Lade in skrytbilder på Facebookgruppen ”Svampplockarna” och bilderna har fått ca 650 likes och 60 kommentarer! Riktigt kul!

10615331_10152644473982394_40639269669079289_n

Extrem fångst av svart trumpetsvamp

Nu till fisket..

Efter rensning och torkning av svamparna hemma hos familjen Klippinge i Påskallavik var det dags att åka de 5 min det tar till vackra Em och Ems herrgård. Där möttes jag av hälften av gänget som precis hade kommit och lite senare kom resten, en efter en. Vid 20- tiden var vi fulltaliga och kräftskivan kunde börja.

För att få vara med på helgen krävs varje år en inträdesbiljett i form av en klassisk Emfluga som man binder i egen tolkning och lägger i en skål. Alla drar sedan varsin fluga och skall sedermera gissa vem som bundit den och sedan fiska med den i minst en pool. I år skulle vi binda ”Silver Dawn” av Anthony Crossley och jag lyckades pilla upp fiskmästarens fluga, turligt nog. Den var bunden som en Thunder spey fast med röd kinahatt och andra färger. Fiskade med den nästan hela lördagen.

10600576_539742262836408_7779581791219238874_n

Största hittills i år – 95 cm Togs det 3 september kl. 22.00 i Home pool Foto: Magnus Klintheim

Fisket på Em hade i år börjat mycket bra och redan hade ett 25-tal fiskar fångats sedan den 19 aug. Största på 95 cm! Och fisket hade blivit bättre senaste dagarna. Ån har varit ganska steady och hållit sig kring 14 kubik med ca 16 grader i vattnet. Fiskeförvaltningen på Em är ett föredöme i Sverige och världen där alla laxar och havsöringar numera släpps tillbaka. Total catch and release. Tycker vi om!

Fiskedag 1.
Lör 6 sept

Olof var först ut!

Jag tog sovmorgon efter att ha lusläst fångstjournalen och sett att tidigaste fisk hade fångats 08.30 plus att det skulle bli dimma över ån. Ville vara pigg till nattfisket och inte bränna all energi tidigt. Sedan att det är skönt att sova skall jag ”inte sticka under stol med”.

Gick ut vid tiotiden och funderade över vilken pool jag ville börja i. På Em får man bara fiska poolerna uppströms Home pool på morgonen och efter kl. 10.00 får man fiska alla pooler. Bra system för de morgontrötta. Jag började i Sea pool, left bank. Nästan direkt fick jag rapport om att Olof fått en fin 75 centimeters havsöring från Snake island, i Home pool.

Olof med Home pool-öring

Perfekt start tänkte jag! Inget hände i Sea pool förrän jag precis hade gått därifrån då Lars lyckades landa en 65 cm öring. Senare under dagen får både Christer och Fredrik varsin i Sea pool; 75 respektive ca 80 cm (ej mätt). Fredrik var så glad att han moonwalkade i köket efter fisket!

Lars blanka öring från vänstersidan i Sea pool Foto: Micke Seeberg

bild

Fredriks första emåöring! Foto: Johan Backe

4 fina fiskar innan mörkret, tangerat rekord för en dag på Krefta fly! Mörkret kom och jag hade förberett mig med varma kläder, pannlampa och ätit lite mat. Såg att den annars så heta Home pool var fullsatt med 3 fiskare så jag gick nedströms och började i Ankarcrona pool. Inget hände de första 30 metrarna. På gränsen till Barret pool kände jag ett pill på min feta muddler. Kunde det vara ett löv? Ett smolt? Eller kunde det vara en öring? Kastade igen och inget hände… Kastade igen, nu lite mer uppströms så flugan fick lite mer fart och då känner jag samma pill på flugan igen! Pillet fortsatte lite längre och sen drog det i ordentligt i flugan! Jag lyfte spöt och fisken var fast. Direkt gick den upp i ytan och plaskade, gjorde någon kort rusning med var annars ganska lam i mörkret. Fin hane på 75 cm kunde landas, fotograferas och släppas tillbaka.

5 havsöringar för gänget denna fantastiska lördagen, nytt Kreftarekord på en dag!

Min 75 cm:are Foto: Jonas

Micke fiskar garagenacken, Pike pool Foto: Tony Gallipoli

Christers öring från Sea pool högg så långt ut man kan komma.

En gloria lyste över öringguden Borken idag.

Dag 2
Sön 7 sept

Hade även denna dag sovmorgon och började vid 10-tiden. Solen sken starkt på himmelen och det var riktigt varmt denna dag också. Fisket var lugnt hela dagen men fick sedan rapport att Micke fångat en fin öring längst ute i Sea pool! Vi såg massvis med fisk i Sea pool men de flesta var för långt ut. Resten av dagen och kvällen blev lugn och de flesta åkte hem i skymningen. Precis innan det mörknade fick Ulf på en 102 centimeters lax som hade visat sig några gånger innan. Det blev en rejäl fight i Lawson pool och till slut kunde Lars hjälpa honom med landningen. Ulfs nya pb var ett faktum. Jag kände inget senare i mörkret. Månen lyste upp Em som en lampa och det blev aldrig riktigt mörkt. Så jag drog vid 22.30 – tiden. När jag satte mig i bilen fick jag rapport från Jonas att han tagit en öring på 84 cm och en gäst lyckades fånga en 113 cm! Fiskeresor.nu hade 3 dagar på privatsträcka i Mörrum och Jonas var där med gäster.

Ulf med sitt nya pb. Lax på 102 cm!

Sista kastet gav denna hona som head and tailat några gånger innan den högg

Micke med sin öring från Sea pool. (Mobilfoto av sämre kvalitet tyvärr) Foto: Okänd

10653802_578743618918143_8371211955691590587_n

Jonas 84 centimetare!

10660982_10204639933025299_1687770362_n

113 cm lax. Fångstman: Anders Sparf

Tack gänget än en gång för en kanonhelg på underbara Em. Kul att träffa gamla vänner och få några nya vänner.  Vilken tur man har fisket så man får komma ut till dessa fantastiska platser, träffa nya kamrater, uppleva spänning och bara njuta av livet!

Vi ses (om inte förr) nästa år! /Mattias

Emmarke

Gustaf Ulfsparres Stiftelse
– för bevarandet av havsöringen i Emån

Gustaf Ulfsparre blev en legend under sin levnad vid Emån. Detta framför allt tack
vare hans pionjärinsatser med att förbättra och återskapa havsöringens reproduktions-
områden, som tidigare helt höll på att växa igen och ödeläggas. Strax efter hans bortgång, den 5 augusti 1987, bildades en privat stiftelse till hans minne vars ändamål och strävan är att fortsätta hans livsverk – bevarandet av havsöringen i Emån genom ideellt arbete.

Den vilda havsöringen i Emån är unik inom sin art. Den växer mycket snabbt och har i
sportfiskekretsar rönt renommé långt utanför landets gränser. Detta främst beroende på den höga medelvikten samt att flera fantastiska världsrekordshavsöringar landats på sportfiskeredskap under årens lopp. Det nu gällande rekordet är en havsöringshane på drygt femton kilo.

Gustaf Ulfsparres Stiftelses styrelse består av 5-8 personer och arbetar i
fristående regi främst med fiskevårdande insatser i Emån. Exempel på detta är att
förbättra vandringsvägarna, idka biotopvård samt att påverka beslutande myndigheter i aktuella frågor rörande Emån. Stiftelsen driver också en stipendiefond avsedd för utbildning eller forskning kring faktorer som kan ha betydelse för Emåns havsöring. I nämnda avseenden följer stiftelsen i mångt och mycket upp det viktiga arbete Gustaf Ulfsparre en gång påbörjade och som skulle komma att betyda så mycket för havsöringen i Emån och Östersjön.

Bland de insatser som Gustaf Ulfsparres Stiftelse initierat och bidragit till i Emån, sedan
den grundades 1988, kan nämnas yngelundersökningar, elfisken och framtagande av fiskevårdsplan i samarbete med Kalmar Högskola. Återskapande av lekplatser för havsöringen. Kartering av havsöringens lekplatser vid Grönskog. Vidare insamling och befruktning av rom för vetenskapliga ändamål samt utredningar beträffande havsöringens vandringsvägar. En synnerligen viktig milstolpe i Stiftelsens långsiktiga arbete passerades våren 1999, då det blev klart med tillstånd att bygga vandringsvägar förbi de båda kraftverken vid Finsjö. Ett beslut som är en verklig injektion både för Emåns havsöring och Gustaf Ulfsparres Stiftelse, vilket sporrar och ger framtidstro.

Inkomsterna till Stiftelsens arbete består av direkta penninggåvor från enskilda personer, föreningar, företag och näringsliv. Därtill har Stiftelsen även fått litografier, skriften ”Emflugor och deras upphovsmän”, bronsskulpturer samt sportfiskeredskap skänkta till försäljning.

För att fortsätta det viktiga framtida arbetet med att öppna väl fungerande vandringsvägar för havsöringen, upprätthålla samt utöka fiske- och biotopvården, kommer åtskilliga miljoner att behövas, varför bidrag till Gustaf Ulfsparres Stiftelse välkomnas. Vi måste alla hjälpas åt att fortsätta på den inslagna linjen och som något av ett motto för Stiftelsens vidare arbete kan de ord stå som den numera avlidne och saknade ordföranden, Göran Ulfsparre, fällde vid ett tillfälle:
”Vi ska se till att det går att fiska havsöring i Emån fram till nästa istid”.
Vem ställer inte upp på det?

Platina, guld, silver eller brons…
Vi erbjuder alla att stödja Stiftelsens arbete. Välj mellan platina, guld, silver eller brons! Platina innebär ett stöd på minst 5.000:-. Guld innebär ett stöd på 1.000:- eller mer. Silver 500 :- och slutligen Brons 100:- (även motsvarande belopp i Euro accepteras).

Namnen på alla som på detta sätt stödjer Stiftelsen ekonomiskt blir officiella och presenteras på Gustaf Ulfsparres Stiftelses hemsida under vinjetten ”Stödjare”. Vill man vara anonym går detta givetvis utmärkt. Detta gäller såväl sportfiskare som näringsliv.

Enkelt att stödja
Vill du stödja så kan du enklast göra en inbetalning på vårt bankgirokonto. Det går även att betala kontant till Stiftelsens lokala styrelsemedlemmar; Lars Peter Gustafsson eller Pelle Klippinge. Vill du veta mer eller fråga om våra fiskevårdsprojekt så ring oss! Tel: 0491-913 23

Stiftelsens konton
Bankgiro: (Handelsbanken) 642-9104
Swiftadress och IBAN nr finns hos Stiftelsen vid behov.
Samtliga konton avser Gustaf Ulfsparres Stiftelse
OBS! Uppge namn och adress tydligt.

Läs mer på GUS hemsida

Tony i Sea pool, där Christer tog sin.

BG trycker på!

Johan på snake island, Home pool

Ulf fiskar Ankarcrona. Foto: Tony Gallipoli

Mattias matade kast på en öring som visade sig 30 ggr. Foto: Tony Gallipoli

Lars på samma ställe hans öring högg.

Tony har mer tur i kärlek än denna gång i fisket i Emån