31 Maj

kl. 07.32

På tåget mot laxmeckat!

Då sitter man äntligen här, på tåget mot Gaula. På väg mot 9 dagars underbart laxfiske! Jonas och Hadi åker Hadis 2-sitsiga Caddy, min bil måste vara hemma på jobb så jag tar tåget upp. Jonas är med i 3 dagar, sen kommer Claes (som var med i Dee) 3 dagar, följt av Mikhael i 3 dagar. Åker just nu längs Göta älv och funderar hur många laxar som simmar därute, på väg upp mot Pontus Gunlyckes ”favoritställe” 😉 Lilla Edet. Klarar de av att motstå alla räkor, tubflugor, spinnare, apflugor i en av Sveriges fångstrikaste pooler? Funderar också på hur dessa dagar i Gaula kommer att bli. Blir det någon lax för mig? Får jag åtminstone filma någon fight? Hur blir vattnet? Vilka linor, flugor gäller? Skall bli mycket spännande…

Gaula har varit riktigt hög den senaste veckan och har sen droppat de sista dagarna, senaste uppdateringen (05.00) säger 168 kubik i Gaulfossen. Vattnet är 4 grader. För vår startsträcka Evjen är det lite lågt så vi får hoppas det höjs till över 200 kubik. Kylan i vattnet gör att fisken inte kommer gå så snabbt vilket är bra. Är tveksam om den går förbi den starka Gaulfossen när det är så kallt. I alla fall inte om det är över 150 kubik. Men vem vet? Vi kommer rotera på 6 sträckor under dessa dagarna, 3 ovanför fossen och 3 nedanför. Vet egentligen inte så mycket om sträckorna, förutom Evjen och det skall bli kul att lära känna Gaula lite mer.

Vädret i Ålen kommer ev bli så här:

Stämmer det kommer vattnet troligtvis att stiga hela tiden vi är här.

Vi kommer blogga varje dag så ofta vi orkar….. Så häng med!

Kl. 20.00 är jag uppe och då möter Jonas och Hadi mig på Stören station, då blir det förhoppningsvis lite mat, sen direkt ut till Evjen.

Kl. 00.00 inatt skjuts det fyrverkerier i Gauldalen!/Mattias

Kolla förra årets bloggning från premiären: GAULA PREMIÄR 2011

Ett axplock från våra filmer från Norge på Youtube.

kl 14.42

Goda nyheter!

Har precis satt mig på tåget Oslo-Trondheim och blev förvånad att det är internet på tåget, bra NORGE! Gick in på NRK.NO där experter tror på en dålig start på laxsäsongen. P.g.a det kalla vädret tror de att laxen inte är bitvillig. Läs HÄR . Perfekt tänker jag,  då är det som vanligt, det skall inte vara lätt! Samtidigt läser jag en annan artikel i nättidningen att det är ett storlaxår i år . Ok, då får vi inte många men STOOOORA! 😀

Nu skall jag ta en liten tupplur…. /M

Kl. 19.15

1 Juni

kl. 11.00

PREMIÄRDAGEN!

Hadi står i givakt innan tolvslaget

Inatt var det lugnt och mycket kallt. Frost på bilen och vattnet i ringarna på spöet frös till is. Jag och Hadi fiskade tlll 02.30 sen åkte vi hem för att sova. Jonas och Sakari stannade kvar till 03.30 innan de gav upp.

Vattnet låg på 157 kubik när vi startade och sjönk sen till 146 kubik. Evjen som vi fiskade på är inte så bra på ”lågt” vatten utan fiskar bäst på 250 kubik och över. Men man kan inte få allt. Vi fick istället njuta av lite längre sömn och kan lägga mer energi idag när det är varmare i luften. Nu har vi en sträcka ovanför Gaulfossen som vi inte fiskar och efter 12.00 har vi Tislauan, ett beat som ligger nedanför Melhus och är en s.k. tidvattenpool. Laxstegen kommer in när det är flod så då gäller att vara där. Idag är det kl. 09.30. Så vi får snart dra…

Just nu sitter Jonas och Hadi och binder flugor, jag försöker få så bra internetuppkoppling som möjligt, just nu är den sådär, måste gå utomhus när jag skall få kontakt med nätet…

Nu snöar det ute…. inte bra

12.00 är vi igång igen….

Snö i Gauldalen..

Hadi binder vrålapan

kl 20.09

Drömmen var sann!!

Vi kom till Tislauan vi 12.30, lite sent kanske med tanke på tidvattnet. Lottade som vanligt och jag kom överst i poolen, Jonas längst ned. fiskade ca 150 m, sen började det regna och blåsa… Såg att Hadi gick upp ur vattnet och jag vevade in för att hänga med honom till vindskyddet för att värma mig. Satt där i en halvtimme, sen kom solen igen.. Kanon, tänkte jag och gick ner ungefär där jag slutade. Då dröjde det inte mer än 5 min innan jag kände något tungt i linänden på min underbara Guideline I/S2/S4-lina! Fast fisk! Fisken gjorde några långrusningar ut i den starka strömmen när jag tänkte att jag har 0,47 mm tafs och Sawada 4:a krok och började då sätta mycket hård press på den. Det funkade bra och så småningom kom den in och Jonas kunde taila den. Underbart, äntligen fisk igen! Tappade en del fisk i Dee förutom min 20-pundare och nu fick jag äntligen fast fisken ordentligt igen…

98 cm och 9,5 kg lusat silver!

Nu har vi käkat underbar oxfilé med bearnaisesås och riktigt gott vin. Lite vila sen ut 2 h på Stationshölen ovanför Gaulfoss. Det togs en 8 kilos där idag så en del fisk har passerat fossen redan, kanske där står en del fisk i hålan nu. Att simma upp för Gaulfossen i 4 gradigt vatten kräver lite vila och då ligger Stationshölen perfekt, strax ovanför. Vi har den fram till 00.00 sen blir det hem och vila.

157-132 i GF under första dygnet.

Höres imorgon /M

Playtime!

Glad Mattias

Underbart vacker fisk.

2 Juni

kl 13.00

Fiskade 2 h i Stationshölen innan midnatt, utan att känna något. Sen sov vi fram till 05.00 och drog iväg till den ”hetaste” sträckan: Röskaft söndre vest. Den ser helt perfekt ut, precis efter ett snabbt parti i älven så kommer laxarna upp från det snabba för att vila en stund. 500 m ovanför ligger den berömda Gaulfossen.

Sakari och Jonas hade varsin dragning, annars ingenting. Gick upp till Gaulfossen och såg dem landa en lax och tappa en 20 min senare…

Har precis käkat hamburgare och snart är det vilodags igen. Evjen hägrar ikväll kl 18.00…

Röskaft

Stationshölen

Dagens fluga

kl.23.52

Kom hem nu efter 6 h på ett lågt Evjen. Det finns inte mycket att fiska på vid detta vattenståndet på Evjen. Har tyvärr inte sett någon fisk heller. Verkar riktigt lugnt i hela älven. Idag har det gått 130-118-127 kubik i Gaulfossen och det har varit 5-6 grader i vattnet.

Ikväll stod jag och Hadi för maten som lagades vid älven. Lammrostbiffar med rotfrukter. Kanongott!

Tog lite tid att lägga upp filmen på YT. Tyvärr var första delen av filmen filmad med mycket zoomning, därav kvaliteten, men GoProfilmerna blev bättre.

Filmen visar landningen från 3 olika kameror….

Jonas fick ledigt från kockandet idag men övervakar ändå…

3 Juni

kl.19.37

Flom på Tislauan

Flom!
Vattnet har under dygnet gått från 127-288 (kl. 17.00) Imorse när vi vaknade regnade det hela tiden och vi anade flomälv. När vi kom ner till Tislauan var vattnet färgat och steg med 25 kubik/h. Ändå beslöt vi oss för att fiska och efter ett tag hörde jag Jonas ropa ”fisk”. Sprang dit och började filma men det visade sig vara en utlekt lax på ca 5 kg…

Sedan åkte vi upp till Röskaft där älven också var rejält färgad. Vattnet hade stannat och sakta börjat sjunka! Det var tyvärr fortfarande färgat men mot slutet av 6 timmarspasset började älven klarna. Men då var passet slut… De som kom efter oss har drömläge!

Nu har vi ett 6 h pass ovanför fossen. Vi kommer istället vara hemma hela tiden och går på ett pass kl 24.00 inatt på Tislauan. Det känns superhett. Hoppas på lite nattdrillningsbilder på bloggen imorgon…..

4 Juni

kl.09.15

Inatt var det lugnt, det var bara jag och Claes som fiskade, de andra ville vila och samla krafterna..

Vattnet har stigit inatt till 350 kubik och har nu börjat sjunka… Inget fiske för oss förrän ikväll kl 18.00 då vi har Röskaft igen… Idag blir det besök utan spö hos kompisar på andra sträckor i dalen.

kl.23.35

Succe ikväll!

Hade paus hela dagen fram till 18.00. Då passade vi på att hälsa på Pelle (Klippinge) och Carsten som fiskar på en kanonsträcka längre ner i älven. Pelle hade fått 2 st hittills och hela gänget på 9 pers har fått 10 st!

Sedan åkte vi upp till vårt sedvanliga besök på Gaulfossen där ”Ghillien” fick kämpa hårt med roddbåten i den starka strömmen. Efter ca 10 min fick de på en fin silvertorped som släpptes tillbaka.

Älven har sjukt under dagen, sen började den stiga och stiger och färgas just nu fortfarande.kl. 18.00 började vi fiska på Röskaft som inte tagit fisk på några dagar.. Det kändes riktigt hett när vi kom fram, trodde fisken skulle komma till oss under kvällen. Vid 20-tiden ropade Sakari som hade ögonen på Hadi att han stod och drillade. Jag tog kamerorna och rusade neråt. Det blev en hård fight som Hadi vann, tog fisken stenhårt då den försökte lämna poolen 2 ggr.

Filmen blev kanon, skall lägga ut den lite längre fram i veckan..Sen var det min tur igen! Också där en dramatisk fight med hopp och där Hadi tar den i stjärtspolen varpå den sliter sig loss och hoppar upp i luften och försöker lämna poolen, allt på film. Fisken var 96 cm.

296-368 kubik i Gaulfossen

Jag: S1/S3/S5 lina

Hadi: int/S3-S4

Nu blir det bingen, imorgon hårt pass på Evjen om inte älven är för färgad…

Lyckligt slut på en dramatisk fight! Hadi drillar fisk på Röskaft

Överlycklig Mattias på Röskaft

Besök på flugmetet i Gaulfosspoolen

5 Juni

kl.18.58

Världens gladaste laxfiskare!

Han har legat i och kämpat i flera år nu, att ta sitt gamla laxrekord på 7,5 kg och idag rök det med 2,1 kg!

Vi kom till Evjen kl. 06.00 som var i perfekt kondition 337-291 kubik och de som var innan oss hade tagit 2 laxar, med start 03.30. Ett steg med fiska hade alltså kommit på natten. Vi lottade och första timmen hände inget. Sen kom Sakari ner och sa att han hade tappat en fisk högst upp på sträckan. Han satte på 900 grain lina och började fiska i ”rännan” och 15 min senare ser jag hans spö böja sig enormt! Han skriker och alla springer dit för filmning och assistans. Efter 2 misslyckade håvningsförsök ligger den på land! Jag kan garantera att han var den lyckligaste personen på jorden! Han hoppade, skrek, sprang runt… Ja mer säger jag inte, jag kommer snart visa det på film.

9,6 kg, 102 cm löd hans nya rekord.

För övrigt hade Claes och jag varsin dragning, Hadi tappade en som rätade kroken+ 2 dragningar.

337-273 kubik i Gaulfossen. 900 grain – S6/s7 i rännan.

Inatt har vi Röskaft igen… Kl. 00.00 börjar det…

Sakari

6 Juni

kl.10.00

Natten på Röskaft var lugn, ingenting hände. Vi hade riktigt mysigt och tände en brasa de mörkaste timmarna. Åkte hem lite tidigare för att sova och samla kraft inför Evjen idag kl. 12.00

306-316-306 kubik i Gaulfossen under natten.

Filmen klar när Hadi får sin fisk på Röskaft…

kl.22.35

9,6 kilo, snart i Hadis tailnäve

Doublé för Sakari!

Gänget innan oss hade inte fått något när vi kom fram. Vattnet sjönk hela tiden och jag funderade på om laxarna tar insidan ”grusörat” eller inte. Om den tar insidan luras de in i en ränna och måste backa tillbaka för att kunna fortsätta stiga upp i älven.

Vi lottade och vissa började fiska i rännan. Inget hände i början men efter 2 h såg vi Sakari drilla fisk. ca 6 kilo vägde den, stålblank. 1 h senare hör jag Claes säga -Nu är det dags igen… ca 9 kg. En doublé för Sakari alltså.

270-249 i Gaulfossen.

Ca 6-7 grader i vattnet

Sakari körde S2/S3

Nu har 2 meter laxfiskare i kommit för att byta ut Claes. Mikhael startar sitt fiske med oss imorgon på Röskaft. Det kom en del fisk idag och vi får hoppas några fler kommer imorgon.

Läge i älven! Spännande!

9 kg C/R på Evjen

Evjen. Grusörat är här täckt av vatten och en ränna bildas på insidan

7 Juni

kl.12.25

Hadi i position på nacken

Lugnt i morse på Röskaft, vi kämpade hårt men ingen känning. Mycket varmt idag så vi tror älven kommer att stiga ordentligt ikväll när vi är på Evjen 18.00-24.00…. Perfekt!

313-294 (kl 09.00) kubik i GF

Ny film klar när jag tog min från Röskaft

kl. 23.58

När vi kom till Evjen var det 254 kubik i GF och vid 21-tiden hade det stigit till 273. Vi gjorde mat på muurikkan tidigt eftersom vi ville fiska hårt senare på kvällen när älven gick högre. Efter maten gick jag upp till översta delen av sträckan och precis när jag kom fram visslade Mikael och vinkade att jag skulle komma dit. ORKA!!! Ett 500 m lopp senare körde jag igång regisserandet av Sakaris 4.e drillning. Det slutade väl även denna gång. Den var 97 cm.. s2/s3 lina användes med 15 cm red buttfluga.
Film kommer längre fram i sommar.

1 h senare hade jag fiskat av pool 1 och fiskade mig neråt mot rännan. Amanda ringde och jag pratade med henne i headsetet samtidigt som jag fiskade. När vi hade pratat ca 10 min kände jag ett otroligt hugg! Fisken gjorde 3 hopp direkt efter hugget och rusade ner mot Hadi som stod längre ner. Jag satte igång videokameran och började drilla. Amanda frågade om vi skulle lägga på men jag tyckte det kunde vara kul om hon var med online. Fisken drog neråt och jag fick följa efter den 100 m innan jag lyckades få stopp på den Har bara sett min backing 1 gång innan och nu var det andra gången.. Sen blev det ”walk the dog” uppströms med den igen till lite lugnare vatten. Sakari fick håva den och gjorde det med bravur. Det känns underbart att få fånga en lax på varje beat…. Film kommer snart…

254-307 kubik i Gaulfoss
95 cm var laxen.
S2/S3 lina med red buttfluga med orange conehead

Imorgon tar jag sovmorgon innan det är dags för Röskaft följt av 6 h paus sen Evjen i massa kubik igen… Gonatt!

Var riktigt nervös denna gången

Drar den ut i hårdströmmen eller inte?

Fick springa 100 m nedströms…

95 cm och en glad Mattias

Sakari krokar av sin 4:e fisk

8 Juni

kl. 20.20

Mikhael kämpar på…Längst nedströms i bild: Evjen

I morse hade vi Tislauan på schemat, såg att tidvattnet inte stämde så jag bestämde mig för att sova istället och lägga kraft på de 2 återstående sträckorna: Röskaft 12.00-18.00 och Evjen 00.00-06.00. Hadi och Mikhael åkte ner i ca 2 h men drog hem sen eftersom vattnet var mycket färgat.

Jag fixade lunch till grabbarna och sen åkte vi till Röskaft. Kom dit och älven sjönk, 6 grader smältvatten vilket blev väldigt kallt om benen eftersom solen gassade på överkroppen. Vi såg en fisk på nacken men den kanske bara fortsatte upp till Gaulfosshölen 400 m uppströms, hugga ville den inte.

Vattnet gick 280-247 under den tiden vi fiskade. Fiskade med GL S1/S3/S5 med 9 fots supersinktafs men vad hjälpte det?

Efter en god öl i solgasset har vi ätit och skall sova några timmar innan det sista nattpasset på ett otroligt hett Evjen!

Hadi, jag och Ringnes

9 Juni

kl. 21.20

Sista natten

Rännan på Evjen kl 01.00 sista natten

Natten blev lugn, vi hade perfekt vattenföring 290-310 kubik. Provade flera olika linor, flugor men ingenting hände… Nätterna har varit otroligt lugna hela veckan.

Efter det drog vi hem och packade, sov 2 h, sen satte vi oss i bilen och åkte hem.

Det har varit underbara 9 dagar i gauldalen, jag hade som mål att få en fisk men jag fick 3.. Är supernöjd med all videomaterial som jag fått, kommer sätta ihop en liten film när tid finnes. Har även gått ner flera kilo fett, kan verkligen rekommendera ”hardcore-15-fots-sjunklinefiske” så här lagom till beach 2012!

Tack alla ni som följt oss, vi har haft över 1000 besökare per dag på bloggen och vi har fått många positiva kommentarer på facebook. Jan Dippe skrev: ”Gillar verkligen och bli uppdaterad om hur fisket går och sedan skall ha ni ha all heder åt att ni öppenhjärtligt delar med er av vad ni använder för linor och flugor mm.
Ni är även ett föredöme för oss andra vad det gäller C/R.” Tack Janne!

Nästa bloggning kommer ut i veckan då det är Jonas som har gjort en efterbloggning på sin succéresa med 2 gäster till Tweed i maj. Sen drar jag och Amanda iväg till Orkla v.28 och livebloggar från Vella-Riksstad, skall bli mycket spännande…..

Har lagt ut filmen på min sista lax från Evjen, drillningen är denna gång helt oklippt så får ni se hela händelseförloppet denna gång.

Jag och Jonas vill tacka alla som var med på denna resa och tack till Jouni som hittat bra, roliga sträckor att fiska på. Vi kommer tillbaka nästa år. Speciellt tack till Hadi som alltid är en klippa att resa och fiska med, hoppas på många fler resor framöver!

Tack för mig, snart hugger det igen! /Mattias

Vattnet i Gaulfossen under tiden vi var här.