Se alla bilder här: “Album Gaula Juli – 07″

Lördag  dag 1

kl.14.24 Efter cirka 70 mil äntligen framme till sist vid Gaulas strand..Regnet har öst ner sedan vi äntrade norsk mark kl. 5 i morse i vår färd från Göteborg till S. Tröndelag. Prognosen säger fortsatt regnande framöver… Perfekt!! Idag på morgonen har det fångats en 3,9 kg blanklax och ytterligare en tappad på vår sträcka. Det känns som vi kommer lägligt till denna veckas fiske här på Granöien. Nu är det dags för decificering.. och sen på med vadarna..  /Mattias

23.55 Sitter i vindskyddet och har just avslutat dagens fiske.. Ingen kontakt med fisk denna kväll.. Sen i e.m. har älven sakteliga börjat att höja sig efter regnet som har fallit senaste dagarna och det regnar just nu.. Vi får hoppas att älven fortsätter att stiga för att så småningom sakta börja sjunka.. Vi håller nu tummarna att denna höjning lockar upp nya laxar in i vår pool..

Tegen, Yngve och Mikael gav upp för en timme sen så nu är det bara jag och Borken kvar här nere vid älven… Borken går sista vändan just nu och sen beger vi oss tillbaka till huset för att återta lite av sömnbristen från den långa resan upp i natt.. / Mattias

Söndag dag 2

Morgonfisket började vid 5-tiden innan frukost.. Det har fortsatt att regna hela natten och älven stiger sakta hela tiden.. Christer har sett 2 fiskar som var över 5 kilo och jag hade en dragning i flugan lite senare..

Nu på kvällen har vattnet stigit minst 60 cm sen vi kom igår e.m. Det ska fortsätta regna så älven kommer nog inte att börja sjunka undan på ett tag framåt.. Men nu smyger nog laxen upp i älven när lockvattnet kommer ner genom dalen.. Nu blir det korvgrillning och sen ett litet nattpazz..   / Mattias

Måndag dag 3

20.01… Första på land!!!!

Jag hade satt klockan på 04.00, drog på mig vadarna men kände svimningsskänslor i kroppen… sprang ut o ulkade som aldrig förr.. Sen dess har jag legat näst intill orörlig på sängen med magsjuka när det är dunderläge nere vid älven..

Mikael ringde och meddelade att han just tagit en 5 kilo’s blank.. :) Han fick den på en 6 cm lång grön/svart fluga.. Jag motiverade min kropp till en promenad ner till älven för en kort fotosession.. I morgon är det kanske min tur..   / Mattias

Tisdag dag 4

Efter en febernatt men med ganska snabbt tillfrisknande längtade jag ut till fisket igen.. Jag hoppade över morgonfisket men grabbarna var ute i tidig morgonstund.. Regnet har fallit i stort sett hela dagen och älven steg till högsta nivån hittills denna vecka.. 🙂  Fiske på stigande älv är som sagt inte optimalt men vi kämpar på ändå..Fick rapporter om att det nästan samtidigt som Micke fick sin igår togs det en 10 kg’s 1 km nedströms oss.. Kanske var det ett större steg som kom då. Hoppas på likadant steg  imorgon..  Regnet har slutat nu och det ska inte regna mer de dagar vi har kvar så vi tror på en bra avslutning av veckan..  Go natt  / Mattias

Onsdag dag 5

Three men Down!
Imorse vaknade jag jättepigg! Jag hade i och för sig legat still i 31 timmar under de senaste 2 dygnen. I mina försök att väcka Christer gav jag upp: han kände sig sönderfiskad på tom älv (som han uttryckte det). Nu hade även de andra tre förut så starka männen insjuknat i magsjuka! (Mattias = smittbärare = dåligt samvete) Nu var jag ensam på en bra sträcka på en av de bästa laxälvarna i optimala vattenförhållanden. Det kunde bara sluta på ett sätt: Inte en dragning! ”Idag borde det vara dunderläge” tänkte jag hela dagen. Men inte ett liv. Christer piggnade så småningom till och gjorde mig sällskap vid älven. Vi såg en lax som gick upp på vår sida och klunsade om vem som skulle få fiska på den och jag förlorade…. Christer gick över den – men utan resultat…  Senare när vi gick hem från fisket träffade vi ägarinnan till valdet. Hon sade att det är mycket upprörda känslor i Stören p.g.a. att från och med 1 augusti är det förbjudet att döda honlax i älven.  Mest upprörda är de över att fiske med mask också är förbjudet. Dessa regler gäller alla älvar i hela Trondheimsfjorden. Vi tycker i och för sig att detta är bra då vi har talat med en del lokalbefolkning som säger att det tas ca 1/3 så mycket fisk just nu jämfört med föregående år. Konstigt bara att de bestämmer det mitt i en säsong då flera redan har planerat och betalt sina fisken i augusti. Det med honlaxen kanske är något för Säveån att ta efter….

De tre männen var fortfarande helt utslagna och vi fiskade hela kvällen utan att se något. Tydligen är det lika dött i resten av älven enligt en förbipasserande… Vi resonerar så att ”fisken är bara bonus” (eller hur Jonas?) och imorgon tar vi nya tag för att få vår bonus… Mustaschen måste ju av snart… Annars är jag nog singel snart. ( fast då får jag fiska mer hihi ;-) Nu är det dags för sängen…. Gonatt! /Mattias

Torsdag dag 6

Zaaap!…..

……sa det och slingan försvann från mina fingrar. Spöt lyftes och där satt den! Det gungade till och den började rusa direkt. Jag ropade till de andra att jag har fisk på! Fisken rusade flera gånger och nervositeten började komma i kroppen. Jag har ju tappat de två senaste laxarna; en i Säveån och en i Hemmavattnet hann jag tänka…. Hela gruppen slöt upp, Tegen och Yngve hade hört mitt rop ända från stugan och gjorde sina första löpsteg på 5 år… Den här gången gick det bra och Borken gjorde som vanligt en perfekt tailning. En grann fisk på 7,4 kg låg på stenarna…. Nu är det goodbye med ”Mexicanarmatte”/Mattias

Vi vaknade sent denna morgon med Erik som bor i husvagnen bredvid knackades på vår dörr. ”Hur kan ni sova nu, det är ju världens läge vid älven!” Han hade precis landat en 4,7 kgs och tappat en. Jag kände mig som
Clark Kent när jag bytte om och var klar på 3 minuter. Christer följde med och ville pröva den övre delen av sträckan eftersom han hade sjunklina upptacklat och det delen är lite djupare. Solen gassade och flera laxar visade sig. Senare på dagen kom ytterligare ett steg med flera fiskar runt 10 kg. Verkade som de bara gick förbi. Älven hade börjat stiga för att på kvällen stabiliseras. Kvällsfisket var mycket lugnt, endast någon enstaka fisk visade sig. Imorgon skall vi inte missa det första tåget….  /Mattias

Tåget kom i tid…

Imorse var det riktigt tungt att gå upp men vi ville ju inte missa morgonsteget. Följdaktligen stod vi tidigare än vanligt vid älven. Jag och Christer hade gått varsin repa när Yngve gick i. Vi såg lite fisk komma längre ner på sträckan och 5 min senare ropade Yngve på oss och vi såg spöt böja sig i en vid båge. Drillningen sköttes på ett mycket erfaret sätt och Borken fick återigen ansvaret till tailningen. 4,5 kg och lusad… Därpå gick Christer i på samma ställe och drog på en 3,0 kgs, också den lusad. Ett fint steg hade kommit som vi decimerade med 2 fina fiskar.

Eftermiddagen kom och jag gick i på lugnflytssträckan. När jag gått ca 50 m kände jag något tugga på min Green highlander. Gren? Smolt? Kanske en lax? 5 sekunder senare drog det i ordentligt…. Jag hann knappt höja spöt innan den gjorde ett luftsprång. 3 hopp senare och Mikael flitigt fotograferande släppte jag tillbaka den. Den vägde 4,0 kg och även den lusad. Kvällen kom och förutom ett par fiskar som visade sig hände inte mycket. Imorgon är det sista dagen. Blir det fler fiskar? To be continued……./ Mattias

Lördag dag 8

Sista dagen! När vi kom ner i morse hade vattnet sjunkit ganska rejält. På något sett kändes det inte så “hett” idag. Jag var ganska trött efter 1 veckas fiske och 1 veckas försök till sömn under tinnitusvolyms-snarkningar från de båda rumskamrater jag hade. Sen vetskapen att vi skall sitta i en bil i 10-12  timmar gjorde att vi inte fiskade mer än en timme idag. När jag lade sista kastet (som måste vara perfekt) kändes det lite vemodigt. Denna sträcka som känns som “vår” skall snart fiskas av nya hungriga silversökande fiskare. Vi får för deras skull hoppas att de får regn de närmsta dagarna, annars kan det nog bli trögt nu när det går upp så lite fisk i Gaula…. Vi ser framemot nästa år. /Mattias