Resans bästa fisk
Fre 7 Aug

kl. 20.00

Nu bär det av till flaskan igen Hadi, Mika, Christer, Tommy, Peter och jag Mattias drar ikväll 22.00… kl 14.00 imorgon (lördag) börjar fisket….

Lör 8 Aug

Kl. 14.15

Har varit och tittat på sträckan Med Leffe och sett massvis med fisk i bruhölen. Ståndare som stått där länge och sett massvis av flugor. Hoppas på kvällen eftersom här är 28 grader varmt och strålande solsken. ca 22 kubik i Gaulfossen..

Fast resten av veckan är det regn utlovat…

Danne från NFC kom och hälsade på och sa att “det kommer massvis med fisk från havet” killarna i Kvål har fått flera fiskar idag. Tycker man hör detta varje gång.. Hoppas det stämmer nu och att de stannar ett par dagar här på flaskhölen.

Vi har delat in oss i 3 lag och fiskar 2 timmar på 3 olika sträckor som vi lottar. Jag (Mattias och Mika, Hadi och Christer, Tommy och Peter. kl 19.00 börjar vi…

Bruhölen

Sön 9 Aug

Kl. 14:05

Gårdagsvällen blev en kamp mot tröttheten.. Hade sovit 3 h på 2 dygn så jag kände inte jättemycket för laxfiske. 20,5 grader i vattnet lockade fram ortsbefolkningen att bada i Bruhölen precis när fisket skulle börja. Sen började stenkastningen med vem som kunde fixa största plasket. Efter att småglinen cyklat hem såg vi några grilse och fantiserade ihop några dragningar i hålorna. Kände en extrem trötthet och åkte hem vid 23-tiden.

Christer och Mika var uppe vid 04-tiden och fiskade av några nackar och hålor. De såg ett flertal fiskar men ingen ville bita. Nu har jag sovit 10 h och känner mig utvilad. Har precis bundit några flugor som skall testas inatt… Först in till Stören för ett möte för Fiskeresor.nu, sen ut med flytlinan och reta ståndarna…

“Där regnbågen börjar finns skatten”
23.56

Satt på affärsmötet i Stören när jag hörde regnet smattra mot fönsterrutan. Läge, tänkte jag och kände vibrationerna från mobiltelefonen. Kunde inte svara så när jag var klar ringde jag upp Mika som hade ringt. FISK! sa han! En lusad på 4,35 kg i Nybrohölen. “Den högg efter 3 kast”. Jag som hade bestämt en fika med en guide på Manfreds sträckor ställde in det och drog tillbaka till Flaskhölen. Började fiska, hade en dragning, sen inget mer. Vattnet har sakteliga börjat stiga och det kändes som fisken började gå.. Fiskade till 21.00 och körde hem en nöjd Mika. Precis när jag tar en kaffe ringde Hadi som tappat en mellan/storlax som rusade 100 m på hans enhandsspö. Kastet senare drog han i en Grilse på 2 kg. Ungefär samtidigt tappade Christer en grilse i forsen. Det kom alltså ett steg återigen när jag inte var vid älven… Jaja min tur kommer nog snart.

16.35

Mika igen!

Jag och Mika åkte till översta delen av sträckan för att se om det börjat sjunka undan något. När vi kom fram såg vi att det hade sjunkit ca 5 cm sen toppen imorse… Älven hade stigit ca 50 cm sammanlagt på detta regnväder. Perfekt för vi hade ju så lågt igår (19 kbm)

Hann knappt börja fiska när det ringer i min telefon… FISK på! Mika hade återigen lurat en lax! Sprang som en dåre för att hinna filma lite av fighten och när jag kom halvvägs kände jag mjölksyran komma, så jag fick gå sista 300 meterna. Såg att 15 fotarn inte var så jättekrökt och tog upp kameran en bit från Mika där filmningen startade. Lyckades filma slutfighten och landningen; en hane på ca 3 kg. Suveränt Mika! Mycket bra gjort!

Nu har vi ätit middag och skall snart ut. Det skall tydligen regna en del ikväll i Röros så vattnet stiger väl igen.. Har blivit nerbjuden till Bridgepool och tänkte fiska där 18.00- 21.00, sen blir det flaskhölen igen…

23.18

FLOM!
Idag har jag fiskat ca 1,5 h. Vattnet stiger hela tiden med ca 10 cm i timmen. I lördags hoppades vi på mycket regn men nu får det faktiskt vara nog. Det har varit rejäla åskskurar i Rörås och det skulle regna 52 mm där idag. Det får bli sovmorgon imorgon och vi får verkligen hoppas att det slutar regna så älven sjunker. Nu sitter vi i stugan och hör regnet utanför. Jag har fått förmånen att fiska på Nfc´s sträckor om jag vill denna vecka. Ändå vill jag fiska så mycket som möjligt här på perfekta Flaskhölen.
Imorgon skall vi ändra från 3-beats indelning till 2-beats. Grupperna blir 3 i varje istället för 2. Jag kommer fiska med Christer och Hadi och Mika, Tommy och Peter fiskar ihop. Nu är det sängdax! Gonatt!

Tis 11 aug

23.55

Personligt rekord för Christer och min första trippel!

Dagen började med sovmorgon till 09.00 och sen lite jobb… Jag, Hadi och Christer åkte ner till älven för att se vattenståndet. 140 kbm gick det i gaulforsen och vi kunde se att det hade börjat sjunka. Danne från Nfc ringde och sa att han hade tappat 3 fiskar och flera hade fått lusade fiskar nedströms oss….. Bra start på dagen! Snabbt på med vadarna och en snabb överläggning i gänget att vi tar med middagen till älven och fixar den på plats.

Jag körde ner de andra till flaskan och forahölen för att sen pröva Bruhölen. Samma vattenstånd som förra året när jag plockade 2 st  9-10 kgs från “left bank” Började med  T&L som inte gav en tillstymmelse till puff på flugan..  Då bytte jag till samma fluga som jag bara fiskade med förra året – Stress.. Hann bara kasta 5 kast när jag kände tugg på flugan! Fast fisk! Kände att det inte var någon grilse och den gjorde en riktigt långrusning direkt.. Fan va gott, att på samma plats, med samma fluga få fisk igen. Hade för första gången med mig håven som tur var. Efter några misslyckade landningsförsök landade jag den. 6,8 kg och återutsatt.

Sen käkade vi och jag bestämde mig för  att testa forsen. På rak lina högg en silverblank 3,5 kgs som landades fint av Mika som kom springandes till min hjälp..

Åkte därefter ner till Tilseth där det inte var en människa… Hann gå 30 m då det högg i en galen 4,5 kgs lusad lax på rak lina. Min första trippel var i hamn!

Efter ett tag åkte jag ner till Stören hotell för att ta en öl med Danne och fira lite.. Då ringer en upphetsad Hadi som berättade att Christer precis fått en 12 kgs 105 cm stor hane! Den hade lämnat poolen och landades efter 30 minuter, 400 m nedströms. Jag satte mig  i bilen och drog tillbaka de 2,5 milen i racerfart. När jag kom fram kunde jag se Christer på långt håll eftersom han log så brett och tänderna lystes upp. Hans personliga flugrekord hade han precis släppt tillbaka. (han har tagit en 14,88  kgs på spinn innan han upptäckte flugfiskets tjusning) För övrigt under dagen hade Mika ett rejält hugg i Forahölen.. Nu har vi skålat för laxarna vi fått och för laxarna som vi skall ta!

Skall bli kul att se vad morgondagen har i sitt sköte….. Gonatt!

Ons 12 Aug

Kl. 16.35

Christers kanonfina lax

Har fiskat hårt från 07.30 – 15.00. Såg 2 fiskar i bruhölen i morse sen har vi inte sett något på hela dagen fram till 13.30. Då ropar Christer med ett förvånat ansiktsuttryck att en stor fisk plaskade till framför honom. När jag tittat dit ser jag den hugga! Snabbt som attan vevade jag in och ställde in 15- fotarn vid kanten. Började filma 30 sekunder efter påslag. Fisken hoppade ett flertal gånger och gjorde 2 långrusningar. Under fighten lyckades jag tappa mina bilnycklar när jag samtidigt som jag filmade skulle ta fram min lilla kamera. Under drillningen pajade Christers reservrulle, en plastmodell av ett känt märke… Fisken landades återigen av vår klippa Hadi. Känns tryggt att ha honom med… Fisken vägde 8,1 kg och var 95 cm lång.

Hadi är alltid glad

Sedan lyckades jag med konststycket att knäcka min 15 fotare…. Får låna ett spö av Christer så länge..

Det går ca 95 kbm i Gaulforsen och är ca 15,5 grader i vattnet.

Nu en powernap, sen ner till Junction Pool i Stören.

Tor 13 aug

16.00

Mika kom precis hem och berättade att han fått en grilse i Forahölan. Bild kommer sen

Mika sätter tillbaka sin 3:e lax, Grilse 2 kg

23.57

Har varit en trög dag för lag Hadi, Christer och mig. ca 13 grader i vattnet och 10 grader i luften= ingen bra kombination. Det är dagsfiske som gäller när det är så här kallt på morgon/kväll.

Vi testade Bua Bridge idag och såg från bron 2 fiskar komma över nacken och som sen bara gick vidare. Riktigt coolt….Hade vi varit där 5 min tidigare hade de lockats av vår fluga. Var där igår kväll och filmade Danne som fiskade och lyckades få med en fin 5-6 kgs lax hoppa 8 m från kameran.  Lägger med den sekvensen på filmen från Christers drillning.. En perfekt film med 5 hopp, fina rusningar, rullhaveri och otrolig lycka.. Fixar detta när jag kommer hem.

På kvällen fiskade vi Flaskhölen från båda sidor. Trodde vi skulle få reaktion på våra flugor när vi plötsligt fiskade från andra sidan, den djupa sidan, men ingenting hände. Imorgon skall vi testa Mikas Höla; Forahölan. Han har sett fisk där varje gång han varit där, fått 2 fiskar och tappat 2.  Nu är det sovdax! Gonatt! /Mattias

Fre 14 aug

20.09

Mycket trøg, kall och blåsig dag. 12,1 grader i vattnet och 10 grader i luften. Vattnet steady på morgonen, sen sakta sjunkande. Mika drog i en “ståndare” en fisk som har visat sig hela veckan på samma plats men inte huggit. Tyværr tappade han den. Nu har 3 i gænget åkt hem och jag sitter på Støren hotell och dricker øl. Hadi och Mika kæmpar på i høstkylan. Hoppas det kommer lite lax, hela Gaula verkar stilla nu nær kylan dragit in. Trondheim før mig och Danne ikvæll, och Bridgepool (NFC) imorgon bitti om jag orkar upp. Sen far vi hem….

Lör 15 Aug

19.30

Sitter i bilen och har precis kört över gränsen. Skall bli skönt att komma hem. Fisket i morse blev en repa i Flaskhölen. Hade lite ont i huvudet imorse efter en hård natt i Trondheim. Vill tacka Per och Danne för en kanonkväll samt kocken Per på Stören hotell för skjutsen hem.

Vädret blev kanon idag och vattnet har klarnat rejält. Vindstilla och sol bidrog till att det var underbart att fiska idag. Ville inte sluta. Nu är det ett år kvar till Flaskhölen nästa gång… Satan va länge. Vi sitter redan och planerar nästa års fiske. Funderar på 2 veckor i Finnmark, sen blir det minst 2 veckor i Skottland samt 3 veckor i Norge. Oj va mycket det blev.  Får jobba hårt i vinter för den här fiskebudgeten. Är det någon som vill med till Skottland är det bara och maila mig eller Jonas.

Tack Tommy, Peter, Hadi, “Fora-Mika” och storlax-Christer som var med på denna lyckade resa. Tack Leffe och Sivan och tack Danne för vårt extrafiske!