UPPDATERAT MED MER VISSA HÖGUPPLÖSTA BILDER!!!Filmen håller på att redigeras, har mkt att göra nu, publiceras senast nästa vecka.

Filmen på 20,4 kgs drillningen: klicka här

Fotoalbum från helgen: klicka här!

Hardcore i Em…

Fre 18.41

Allt packat och klart! Imorgon bär det av till Emån igen. Jag (Mattias) och Jonas skall fiska där i 3 dagar, tillsammans med fiskeprofiler som Andreas och Anders Elfström, Lasse Landin, Ulf Bäckdal och Lars-Peter Gustavsson. Helt underbart kommer det bli. Det är Andreas som bjudit in oss 2 dagar och den tredje dagen har vi bjudit in lite kompisar från Göteborg..

Tony åker till Mörrum lördag morgon och fiskar lördag kväll o söndag med Jonas o Camilla Hedlund och ansluter till oss andra vid Emån tidigt på måndag morgon.

Det har konstigt nog inte tagits någon mer lax sen Jonas fick sina i Söndags och Måndags fastän korten har varit slutsålda och de har sett nystigen lax. Vi får se vad vi kan åstadkomma….

Vi åker 01.00 och kommer att försöka blogga från bägge arenorna så ofta vi hinner.. /..Mattias, Jonas o Tony

Lör 02:35

Sitter i bilen, har inte sovit något på kvällen. Det spöregnar ute…. Perfekt! Regnet är på väg över Götaland och vi får hoppas det regnar mycket över Emåns upptagningsområde. Enl gps:en är vi framme 05.30 och fisket börjar 06.00…. Snart blöts ullsocken… /M & J

09.02
Efter 2 timmars fiske har vi inte sett eller känt något.. Jag och Jonas har varit själva och fiskade endast nedanför gångbron. Här går ca 21 kubik och det är 15,3 grader i vattnet.
Nu är vi övertrötta och har precis ätit frukost. Dags att sova en stund….

15:10
Inget hände innan lunch förutom att 2 fiskar visat sig, en i Stone pool och en i Sea pool. Lunchen var som vanligt underbar när Kock-minken Jonas fått röra om i grytan. En kanongod boillabaisse med olivbröd avnjöts i solen. Nu har några gått och lagt sig i vårsolen medan jag har gått upp till Stone pool för att försöka nöta upp den som visade sig. Såg en till fisk i Fencepool som jag skall försöka på sen. /Mattias

19.12
lugnt här i Em….. Andreas såg en lax i Barret pool, men i övrigt har det inte visat sig något. Jag har precis fiskat av Ankarcrona pool. Jonas har sovit från lunch till nu så han har fullt med energi för kvällsfisket.

Fick precis ett mms av Tony som berättade att BG visar var skåpet skall stå. vet ej vikten och Poolen, kommer senare..Grattis BG !

21.00 (Tony från Mörrum)
Åhhh vilken e.m det blev för Bengt-Göran.. Jag som anlände till Mörrum vid 14 tiden och åkte direkt upp till B-G, Johan och Kristian och tog en kopp kaffe i deras hus. Jag hoppades att få köpa ett kvällskort men fick bita ihop när Anders på fiskekontoret sa att det inte fanns ett enda kort kvar att köpa. Fick en liten dipp för jag var så sugen att fiska idag. Men jag valde att mingla med dom några timmar vid ån innan jag skulle bege mig hem till Camilla o Jonas för mat o övernattning.

Hade några underbara timmar i gräset vid lasten och i ån visade det sig nyanlända laxar med jämna mellanrum vilket alltid skapar en förhoppning hos oss alla. Vid 17.30 bestämde jag mig för att åka mot Karlskrona och lämnade B-g och Johan nere vid pool 15 där vi suttit hela tiden. Jag hinner inte mer än komma ut på E22 förrän B-G ringer och undrar var jag tog vägen.. jag har ju en blanking ligger bredvid mig i gräset nu sa han och skrattade!!! Jag vände omgående och att se det glada leendet hos B-G när jag kom tillbaka överträffar det mesta. Han har inte fått en majlax dom senaste åren och detta var en sån befrielse och väl unnad av oss alla. Laxen hade tagit flugan strax efter V:et vid lasten precis där jag hade suttit för 10 minuter sen. Jag hade suttit och tittat på B-G när han bytte från ullsock till en liten Beisstub strax innan jag åkte och det var det som gjorde skillnaden.. Grattis B-G och vi ses i morgon igen.
Nu ska jag avnjuta en underbar middag med Jonas o Camilla och drömma om majlaxen min som väntar där ute.. /

Tony live från Mörrum

sön 11.00

Här i Em är det fortfarande lugnt, kom igång sent idag eftersom gårdagens middag blev sen. Hummer, kräftor, räkor, krabba, whiskey-, och champagneprovning stod på menyn. Snart vankas det grillning i solen med en gammal grill-sm mästare som kock.
Nu ser jag Jonas stå och fiska mycket koncentrerat i Ankarcrona.. Kanske han har sett något?

11.30
HADI!
Fick ett telefonsamtal av Hadi som sa att han fått en 12-kilos lax i Örekilsälven! Hadi som kommer till oss ikväll för att fiska i Emån imorgon, tog vägen om Örekil för lite uppladdning. På morgonen hittade han inte sitt tvåhandsspö utan tog öringspöet. 12 kilo atlantlax på enhands, klass 6, öringspö! Fan va bra… Grattias Hadi, vi ses ikväll!

16.00

Mycket god lunch a la Lasse Landin, gammal SM-mästare i Grillning, ljuvligt för smaklökarna….

18.05

20,4 kg!!!

121 centimeter lång!!

Lars-Peter tog en gigantlax i Homepool! Jag filmade och Jonas fotade hela fighten. Han fick “simma” över till andra sidan för den hade gått runt en sten. Skriver inte mer nu, måste fiska!!!! /Mattias

Fotoalbum från helgen: klicka här! 22.50

Inget mer hände på kvällen. Jonas såg en fisk på Black water nacken. Jag bytte från flyt/s1 till helflyt. Lars-Peter körde med flyt och flugan Tilda – Innan den högg kom laxen plogandes och rusade iväg direkt.

Jag och Jonas hade precis bytt boende och packat in alla väskor på rummen när Jonas skrek till mig; ta med kamerorna, det drillas i Homepool! Vi sprang ner och fick se L-P stå på flytbryggan och linan 75 m över på andra sidan, runt en sten. L-P gick nedströms en bit och började vada över och gick med vattnet upp till bröstvårtorna. Han kom nätt och jämt över och lyckades lirka loss laxen som stack 100 m nedströms. L-P pumpade upp fisken och den verkade ganska trött. Lasse hade sprungit över för assistans. Laxen vältrade sig i ytan och jag hörde både Kent och Jonas som stod bakom mig börja prata om en enorm fisk… Säkert 15 kg, trodde de. När Lasse landade fisken galant såg vi att det var en enorm fisk, 15-20 kg tippades det på, av oss på andra sidan. Vi gick runt och grattade L-P som sen försökte bära fisken till invägningen. Han gav upp efter 100 m och fiskmästarn Kent fick hämta skottkärran.

Lars-Peter Gustavsson som är en mycket erfaren laxfiskare har fått en lax på 24,4 kg

även den i Emån…. Så det var inte en slump att han fick en gigantlax på kroken. Extra kul var det att få vara med och filma en sådan här stor lax. Jonas fotade och filmen kommer att klippas och läggas ut här på bloggen så snart jag hinner.

Imorgon är det dags för FISKEBLOGGEN och FISKERESOR.NU INVITATIONAL. Tony, Hadi Haddad, Johan Malm, Dennis Lantz och Micke Seeberg kom nyss och vi har satt oss i soffan och skall precis sätta i oss Johans paradrätt; stuvade makaroner med falukorv…. Gött skall det bli. Fisket startar 07.00……..

Ses imorgon

Mån 08.30

Dennis ringde precis och sa att han tappat en stor fisk i Seapool! Den var på i ca 2 minuter innan den klev av. Sen såg har en monsterfisk hoppa en bit ut.. Kanske det kommer ett steg?

11.45
Allt lugnt, Jonas och Johan står på varsin sida i Seapool, Dennis fiskar Garagenacken, Micke är uppströms någonstans, Hadi och Tony ligger och solar i Homepool och jag skall precis gå ut i Ankarcrona…… Det känns riktigt hett idag…. Spännande….

13.05
Har flyttat fram lunchen till 14.00 för att det är en huggperiod 13.30… Har abborrstenen i Seapool framför mig (bakom mig på kortet) skall försöka lägga några välriktade kast där nu…..

16.10

En kanongod lunch på Påskallaviks Gästgifveri har intagits.. Nu är det dags för kvällspasset..

19.20
Allt lugnt, ingen ser något. Kanske mer aktivitet när solen nu går ner…. Har gått från Bridge pool till Sea pool, skall börja där nu…..

19.55
Såg precis en fisk i Seapool som gick upp och skvätte irriterat. Jag hade precis fiskat flugan över den… Jag backade upp och försökte igen men ingenting hände…. Nu har Jonas 10 m kvar till platsen där den står om den är kvar….

22.01

Suck! Är på väg hem. Inget mer hände på kvällen.. Stilla pooler och ett uteblivet steg.. 3 kanondagar med god mat, bästa fiskevännerna (synd du inte var med Christer) solbränna, spänning, avkoppling, 2 välplockade fästingar i armhålan och xxx, (tack Jonas haha).
Ser mycket fram emot nästa gång vi kommer hit. Tack Andreas, tack Kent och tack alla andra fiskekompisar som var med… Sist men inte minst, tack Megalaxen för du tog Lars-Peters fluga!

Snart fiske igen! /Fiskebloggarna

Fotoalbum från helgen: klicka här!